Akkurat nå er 178 pålogget.

Samfunnsfag

hva er makt

20. oktober 2014 av Lukas1 - Nivå: Vgs

Vi skal skrive oppgave om ulike begreper i samfunnsfagen og jeg har fått tildelt begrepet "makt". Jeg vet jo egentlig hva ordet betyr, men jeg synes det er litt vanskelig å forklare det bare. Er det noen som har noen gode ideer til hva man kan si om makt, bare for å komme igang litt?

Brukbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2014 av Mariah

Når jeg hører begrepet makt tenker jeg alltid på ordet autoritet. En person som har makt over noen eller noe kan man jo si at har myndighet over personen eller tingen. For eksempel har foreldrene dine myndighet over deg. Dersom foreldrene dine vil at du skal gjøre leksene dine har de myndigheten og makten til å få deg til å gjøre leksene dine (om du ikke følger instruksene deres kan de velge å ta fra deg mobilen din osv.). På samme måte kaller vi ofte styret i et land for "myndihetene". De har makten til å bestemme over landet. Når du har makt har du mulighet til å påvirke noe. Ulike land forsøker å utøve makt på ulike måter. Noen gjennom politisk makt og noen gjennom militær makt.

Svar #2
20. oktober 2014 av Lukas1

Hva er da egetlig forskjellen på politisk og militær makt?

Brukbart svar (0)

Svar #3
20. oktober 2014 av Mariah

Når ett land bruker politisk makt for å oppnå noe vil de kanksje lage nye lover som endrer forholdene det er snakk om. De bruker makten sin for å gjøre landet mer konservativt eller liberalt i lovgivningen, og forventer at befolkningen vil følge de nye lovene. Dersom ett land bruker militær makt - som for eksempel når Hitler sendte jøder til utrydningsleiere - laget ikke Hitler regler som sa at alle jøder måtte dra til leirene, mens han sendte ut soldater som brukte fysisk makt for å hente inn alle jødene. Politisk makt ligger mer i ordene, mens militær makt ligger i handlingene.

Brukbart svar (0)

Svar #4
20. oktober 2014 av FrkJohansen

Makt er noe man må opparbeide seg og kan miste. Det er ikke konstant. Tenkeren Focault kom med det veldig kjente sitatet at "kunnskap er makt". Det å vite mye gir deg makt over de som ikke vet like mye. 

Makstrukturene i samfunnet skaper rammer for menneskene, både positivt og negativt. I et diktatur ligger all makten hos ett individ, mens i demokratiet er makten fordelt.

Svar #5
20. oktober 2014 av Lukas1

eg vet at Norge er et demokrati men vem er det makten fordeles mellom egentlig?

Brukbart svar (0)

Svar #6
20. oktober 2014 av FrkJohansen

I Norge og flere andre land bruker vi noe kalt maktfordelingsprinsippet, som er at makten fordeles mellom et løvgivende (Stortinget), et utøvende (regjeringen) og et dømmende (domstolene) organ. Da kan de til sammen passe på at en enkelt person eller gruppe aldri får altfor mye makt.

Skriv et svar til: hva er makt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.