Akkurat nå er 6 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Victoria (Hamsun)

20. oktober 2014 av jose - Nivå: Vgs

Vi har et tema i norsk om klasseforskjell og kjærlighet. VI har fått i oppgave å sette i perspektiv i forhold til nyere litteratur hvor lignende problemer som i Victoria gjør sig gjeldende. Det synes jeg er vanskelig :-( Jeg så filmatiseringen av Victoria som kom ut i fjor og tror jeg skjønner Hamsun boka ganske bra, men jeg er veldig usikker på hvilken moderne litteratur den kan sammelignes med. Jeg har ikke lest så fryktelig mange bøker. Er det noen som kan hjelpe meg med noen forslag?

Brukbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2014 av professorsolberg

Jeg ville vel tro at mange moderne bøker kan knyttes opp mot temaene klasseforskjell og kjærlighet. For eksempel har du Sara Gruens "Vann til Elefantene" hvor den unge polsk-amerikanskje Jacob plutselig står opp til halsen med gjeld da hans foreldre dør i en bilulykke. Istedenfor å fortsette med studiene sine må han ta seg en jobb i et omreisende sirkus. Han blir forelsket i Marlena, som er gift med sirkusdirektøren og anses som altfor god til å omgås med Jacob.

Litt relatert men også litt annerledes er forbindelsen til boka "Hotellet på hjørnet av bitter og søt", som er en kjærlighetsfortelling om den amerikansk-kinesiske Henry og den amerikansk-japanske Keiko. Keiko ender opp i fangeleir med sin familie under krigen, mens Henry får et stipend for å gå på privatskole. 

Håper de ideene hjelper deg litt på vei, ellers er det jo vanligvis slik at det eksisterer en hvis klasseforskjell mellom to karakterer i en bok. Jeg anbefaler at du finner en bok du har lest som har en kjærlighetskonflikt og se på de to karakterene involvert. Veldig ofte vil de to karakterene ha ulik sosial bakgrunn (økonomisk, nasjonalitet, osv).

Skriv et svar til: Victoria (Hamsun)

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.