Akkurat nå er 30 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

og eller å

03. november 2014 av Lukas1 (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole

Hei. Jeg har litt problemer med å skille mellom "og" og "å" når man skriver dem. Finnes det noen regler eller kan man bruke dem om hverandre som man vil?

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 av Gladforåhjelpe

Desverre er det ikke sånn at du kan bruke ordene om hverandre som du ønsker. Det norske språket har spesifikke regler som skal hjelpe deg å bruke ordene riktig. Det er likevel veldig mange som sliter med å skille mellom de to ordene, så det er ingenting å føle seg usikker på grunn av. Her er noen veldig enkle og klare skiller mellom bruken av de to ordene:

"å" er et infinitivsmerke
"og" er en konjunksjon

- ordene uttales likt, men brukes ulikt

Å: Ordet "å" følges ALLTID av et verb i infinitiv, uten unntak. Det som gjør situasjonen mer utfordrende er imidlertid at verb i infinitiv også kan komme etter "og". 

OG: Ordet "og" binder sammen ord seller ordgrupper av samme type eller med samme funksjon (f.eks. to verb, to adjektiv, to substantiv, etc.). 

Svar #2
03. november 2014 av Lukas1 (Slettet)

Kan du gi noen eksempler?

Brukbart svar (0)

Svar #3
03. november 2014 av Gladforåhjelpe

EKSEMPLER

I de følgende setningene er bruken av ordet først brukt feil før eksempel nummer to bruker ordet riktig: 

Jeg er veldig glad i og danse / Jeg er veldig glad i å danse

Han kjøpte epler å pærer / Han kjøpte epler og pærer

Barn liker og leke / Barn liker å leke

I kveld skal jeg lage middag til mamma å pappa / I kveld skal jeg lage middag til mamma og pappa

Skriv et svar til: og eller å

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.