Akkurat nå er 7 pålogget.

Kjemi

Kjemi OL 2014 oppgave 2 - Likevekt

06. november 2014 av Camerial (Slettet)

Hei!
Uansett hvor mye jeg prøver så klarer jeg ikke å få riktig svar på oppgave 2 på den siste kjemi olympiaden, så jeg håper dere kan hjelpe meg!
Oppgaven er:

Mange av enzymene i biologiske systemer trenger å få tilført elektroner for å kunne utføre sin katalystiske reaksjon. Slik er det også med enzymet ribonukleotidreduktase som omdanner RNA byggesteiner til DNA byggesteiner. For å utføre overføringen binder proteinet NrdI seg til NrdF Bindingen av NrdI til NrdF kan skrives som en likevekt:

NrdI-NrdF ? NrdI + NrdF Kd = 0,015 mM

Dersom du blander 0,10 mM av NrdI og 0,10 mM av NrdF, hva er konsentrasjonen av NrdI-NrdF komplekset ved likevekt?

A) 0,15 mM

B) 0,068 mM

C) 0,034 mM

D) 0,10 mM

Vet ikke om Kd er en vanlig likevekstkonstant for massevirkningsloven eller ikke, jeg brukte den i hvertfall slik:
Kd = ([Nrdl] * [NrdF])/[Nrdl-NrdF]
0.015 = (0.1 * 0.1)/0.015  = 0.66667
Jeg får altså 0.67, noe som ikke er et svar alternativ..

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Svar #1
07. november 2014 av Camerial (Slettet)

REDIGERING
Vet ikke hvordan jeg redigerer innlegget, men ser jeg skrev feil der jeg skulle vise hva jeg hadde gjort, dette var det jeg mente:
Kd = ([Nrdl] * [NrdF])/[Nrdl-NrdF]

[Nrdl-NrdF] = ([Nrdl] * [NrdF])/Kd
[Nrdl-NrdF] = (0.1*0.1)/0.015
[Nrdl-NrdF]  = 0.67 (som altså ikke er riktig)

Også der det står et spørsmålstegn i oppgaven over, så skulle det stå en likevektspil.

Svar #2
07. november 2014 av Camerial (Slettet)

Jeg fant ut hva jeg hadde gjort feil! Jeg glemte å trekke fra det som reagerer og går over i likevekten, når jeg skrev opp likningen. Jeg anbefaler å sjekke ut videoene av Lektor thomas for de som lurer på spørsmål om kjemi OL 1.runde 2015: https://sites.google.com/site/kjemi2stfk/kjemiol2013/kjemiol-15-1-runde

Skriv et svar til: Kjemi OL 2014 oppgave 2 - Likevekt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.