Akkurat nå er 31 pålogget.

Kjemi

Diverse spørsmål - elektroner på vandring!

11. november 2014 av Kovacs (Slettet)

Hei!

Jeg har akkurat registrert meg på denne nettsiden, og satser på at det finnes mange kloke hoder her inne som kan hjelpe meg å forstå diverse ting innenfor kjemien!

Jeg har noen spørsmål og noen ting som jeg egentlig bare vil få "verifisert" som riktig, men jeg vil takke dere på forhånd for at dere tar dere tid til å hjelpe!

1. Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor den balanserte reaksjonslikningen mellom hydrogengass og oksygengass ser slik ut 2H+ O-> 2H2O

2H= to hydrogenmolekyl, altså 4 hydrogenatomer, ikke sant?

Og så har du O2, som er ett oksygenmolekyl / to oksygenatomer.

I mitt hode (som tydeligvis tenker feil) så betyr 2H2O = 2 hydrogenmolekyl og ett oksygenatom.

Jeg trenger litt hjelp til å forstå tankegangen om hvorfor denne likningen blir balansert og hvorfor den ser akkurat slik ut!

2. Jeg skal forklare karbon sin egenskap som strømleder i et elektrolyse forsøk, altså hvorfor karbonelektrodene leder strøm når man holder dem inntil hverandre (tilkoblet en ekstern strømkilde).

Jeg tenker (og har skrevet) at vi i dette forsøket bruker karbon i den allotropiske tilstanden grafitt, og grafitt har frie elektroner som er i konstant bevegelse og som derfor gjør elementet til en utmerket elektrisk leder. Høres det riktig ut?

Til å begynne med skrev jeg at karbonelektrodene ledet strøm fordi de har 4 ytterelektroner og har derfor ikke oppfylt oktettregelen, men det er vel ikke det som er årsaken, men heller hvilken form (allotropisk tilstand) av karbon vi bruker.

3. Vi drev tidligere på med et forsøk der vi skulle lage en spenningskilde med to metallspikre (zink og kopper) og en elektrolytt og vi skulle måle spenningen med et analogt voltmeter. 

Zink skulle kobles til minuspolen, og dette er vel fordi zink står før kopper i den elektrokjemiske spenningsrekken og har derfor større evne til å gi fra seg elektroner enn det kopper har. Minuspolen tar jo opp elektroner og reduserer, mens plusspolen gir fra seg elektroner og oksiderer?

Kopper ble da koblet til plusspolen, men kopper gir jo fra seg elektroner gjør det ikke? Eller tar det i mot elektroner? Elektrolytten vi brukte var natriumklorid (koksalt) og når natriumklorid spaltes i vann så får vi frie natriumioner og kloridioner. 

Natrium har 1 elektron i sitt ytterste skall og vil derfor helst gi fra seg dette elektronet for å få en mer stabil elektronkonfigurasjon og vil derfor trekkes mot plusspolen og bli oksidert? Mens klor mangler 1 elektron for å oppnå edelgasstruktur og vil derfor trekke seg mot minuspolen og bli redusert (ta opp elektroner)?

Tenker jeg noenlunde riktig her?

Hva ville resultatet vært / hva ville skjedd om vi koblet zink til plusspolen og kopper til minuspolen? Hva ville spenningsutslaget vært? Målte en spenning på 0.8 V når vi koblet zink til minus og kopper til pluss.

Og når vi kobler slik som dette så kalles det vel for parallellkobling, ikke sant?

En annen ting jeg er litt usikker på er hvorfor zink ble referert til som minst edelt og kopper som mest edelt? Jeg tenker at det stoffet som er mest edelt er det stoffet som har flest elektroner i sitt ytterste skall (nærmest edelgasstruktur), men det stemmer jo tydeligvis ikke hvis zink (2 ytterelektroner) blir sett på som mindre edelt enn kopper (1 ytterelektron). Hva er tankegangen / logikken?

Det ble utrolig mye tekst dette, så ikke føl at dere må gjennom og svare på alt, haha. 

Takker for alle bidrag og all hjelp jeg kan få :]

Brukbart svar (0)

Svar #1
12. november 2014 av MalinChristina (Slettet)

Når de to oksygenatomene på de fire hydrogenatomene blir det som du skriver ovenfor 2H2 + O2 -> 2H2O. Grunnen til at totallet som symboliserer de to oksygenatomene ikke lenger står etter bokstaven er pga 2 tallet helt forerst. Se på det som tall i matematikken. Om man skriver 2 (2+2), må hver av tallene i parantesene ganges med tallet på utsiden. På samme måte symboliserer totallet på begynnelsen av reaksjonslikningen med et totall. Det er ingen totall foran O2, men antallet oksygenatomer er fortsatt det samme. Dersom man hadde plassert et totall forrerst i reaksjonslikningen i tillegg til etter Oen, ville det blitt dobbelt antall oksygenatomer. Se på likningen som du ville sett på en vanlig matematisk likning:

2 x (2 hydrogenatomer + 1 hydrogenatom)

Svar #2
13. november 2014 av Kovacs (Slettet)

Ah, takk for svar :)

Jeg tror jeg skjønner hvordan det fungerer nå, da kan jeg i alle fall krysse ett spørsmål av lista, hehe! :)

Skriv et svar til: Diverse spørsmål - elektroner på vandring!

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.