Akkurat nå er 150 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Sjangertrekk eventyr

25. november 2014 av Lukas1 - Nivå: Vgs

Hvilke sjangertrekk er alltid i eventyr? Jeg har skrevet at dyr som snakker er et veldig typisk trekk ved eventyr. Men alle vet jo hva et eventyr er så kanskje jeg ikke trenger å si så mye mer? 

Brukbart svar (0)

Svar #1
25. november 2014 av Gladforåhjelpe

Jeg ville nok anbefale at du utdyper svaret noe utover at eventyr pleier å ha snakkende dyr. Selv om dette er sant i mange eventyr (for eksempel eventyret om pannakaka eller Revenka eller Rødhette og ulven), men det er flere eventyr som ikke har pratende dyr også (for eksempel prinsessa på erta, Askeladden, osv.). 

I tillegg til dette sjangertrekket finnes det flere andre: 

- Overnaturlig vesen eller fabelvesen. I mange eventyr dukker vesener som ikke finnes i den virkelige verden opp. Eksempler på dette kan være drager, alver, hekser, enhjørninger, osv. Disse har ofte et slags magisk talent.

- Helten og prinsessa. Mange eventyr handler om en prins/helt/modig ung mann som skal redde en jomfru/prinsesse/ung jente fra noe farlig. 

- Motsetninger. I eventyr finnes det ofte store motsetninger som god/ond, ung/gammel, smart/dum. Dette brukes for at leserene og lytterene skal bedre forstå hvem de burde side med i eventyret.

- Et pedagogisk poeng. Eventyrene har ofte en underliggende beskjed til leseren: gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg, vær gavmild, den enkleste veien er ikke alltid den beste, osv.

- Magiske tall. Eventyrene har ofte gjenntakende tall som 3, 7 og 11 som går igjen innenfor et eventyr. I et eventyr møter du kanskje tre brødre, tre bukker, tre utfordinger, osv.

Husk! EVentyr ble ikke originalt skrevet ned. De ble fortalt fra person til person, fra generasjon til generasjon. Dette førte til at det i dag ofte finnes flere versjoner av ett og samme eventyr!

Svar #2
25. november 2014 av Lukas1

OK. Takk!

Skriv et svar til: Sjangertrekk eventyr

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.