Akkurat nå er 22 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Symbolsk interaksjonisme

27. november 2014 av runerune - Nivå: Vgs

Jeg har fått et inntrykk av at symbolsk interaksjonisme handler om at virkeligheten forståes utifra sosiale deltakeres handlinger og sosial interaksjon. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått det riktig. Finnes det noen regler eller retningslinjer innenfor symbolsk interaksjonisme?

Brukbart svar (0)

Svar #1
27. november 2014 av FrkJohansen

Formålet med symbolsk interasksjonisme er å forklare hvordan samhandling fungerer. Hva forståelsen og meningen en informant har med det som formidles. I symbolsk interaksjonisme er aktøren i sentrum som fri og kreativ. Kort og godt oppstår menneskets besvissthet gjennom interaksjon med andre mennesker. Signaler vi mottar fra andre påvirker vår selvtillit og personlighet, som reflekteres tilbake på andre. 

Brukbart svar (0)

Svar #2
27. november 2014 av professorsolberg

Den amerikanske professoren har utviklet syv grunnleggende prinsipper for symbolsk interaksjonisme. Her er de, kort beskrevet:

1. Mennesker har mental kapasitet til abstrakt tenking. 
2. Vår kapasitet til å tenke abstrakt utvikles of formes gjennom interaksjon.
3. Man utvikler symboler og meningssystemer gjennom samspill.
4. Kunnskap og symboler åpner for at mennesker kan skape handling og samhandling.
5. Aktører kan endre meningssystemer og symboler gjennom fortolkninger av den sosiale verdenen.
6. Endring av meningssystemer og symboler som resultat av selvrefleksjon.
7. Sosiale grupper og samfunn vokser frem fra aktørens handlinger og samhandlinger.

Svar #3
27. november 2014 av runerune

Jeg forstår ikke helt hva dere mener fortsatt. Er det noen som kan gi meg et eksempel på symbolsk interaksjonisme i virkeligheten?

Brukbart svar (0)

Svar #4
27. november 2014 av FrkJohansen

Her er et eksempel:

Tenk deg at du har et søster du har rivalisert med hele livet. Du ser det som at din søster og du alltid har blitt behandlet ulikt - din søster med mer forståelse og sympati. At hun oftere har fått sin vilje, både i barndommen og senere i livet. Du oppfatter det som om hun rakker ned på dine feil når dere samhandler/kommuniserer, for å trykke deg ned. Alle disse erfaringene finner sted under en rekke kommunikasjoner, sosiale situasjoner og tanker du har om din søster. 

Hendelser vil også være symbolske for deg. Det vil si at de virker som de representerer mer til deg enn hva objektive fakta vil vise. For eksempel får hun en forfremmelse mindre enn et år etter hun har blitt annsatt i et firma. Siden du mener hun ikke har egenskapene hun trenger for denne jobben, gir du situasjonen ekstra betydelse: spesifikt at det er urettferdig og at det er urettferdig og at det er et bevis på at din søster alltid får det som hun vil.

Så plutselig mister kanskje søsteren din jobben sin - uten noen annen jobb i sikte - og hun kommer til deg for følelsesmessig støtte mens hun kommer seg etter tapet. Dere kommer nærmere hverandre når hun viser takknemlighet for din hjelp og får råd fra deg om hvordan hun kan komme seg videre. Din rolle endrer seg fra den kritiske tilskueren som er sjalu til den som trengs for støtte og medfølelse. Hennes tap av jobben blir en mulighet for å oppnå kontakt med andre sider av din søster som person, heller enn å se henne som din søster som har en urettferdig fordel i verden. Du gir din søster som har en urettferdig fordel i verden. Du gir din søster en ny mening : en person som trenger din støtte og kanskje ikke alltid er like heldig som du i utgangspunktet trodde. Dine erfaringer og interaksjoner med din søster former din foratåelse av virkeligheten. 

Svar #5
27. november 2014 av runerune

Ypperlig! Mange tusen takk! Nå forstår jeg det endelig litt bedre.

Skriv et svar til: Symbolsk interaksjonisme

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.