Akkurat nå er 129 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Novelletolkning

01. desember 2014 av cathsand - Nivå: Vgs

Kan man si noe generelt om hvordan man kan tolke en novelle uten å si noe spesifikt om hvilken novelle jeg skal tolke? Jeg vil nemlig skrive novelleanalysen selv, men jeg trenger noen retningslinjer for å starte analysen. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. desember 2014 av Gladforåhjelpe

Selvfølgelig går det ann å si litt generelt om det å skrive en novelletolkning! Helt generelt vil jeg råde deg til å dele teksten i tre hoveddeler: innledning, hoveddel og avslutning. 

Innledning
I innledningen burde du presentere det du føler er relevant for novelletolkningen. Eksempler kan være: tittel, samling, utgivelsesår, forfatter, tid, motiv og eventuelt relevant bakgrunnsinformasjon. Dersom du ser på deg selv som en detektiv, er dette hvor du burde presentere hva du har tenkt å etterforske. 

Hoveddel
I hoveddelen skal selve analysen av novellen finne sted. Om du ser på analysen som en etterforskning er dette stedet du burde presentere selve hovedbeviset for saken. Viktige eksempler du burde diskutere er: handling, komponering av tekst, tema, budskap, miljøskildring, virkemidler, kronologi, frampek, tilbakeblikk, spenningskurven, åpen/lukket slutt, forteller, synsvinkel, personkarakteristikk. 

Avslutning
Avslutningen burde være en helhetlig forståelse av hva analysen har dreid seg om. Det er her du samler trådene og oppsummerer tolkningen.

Svar #2
01. desember 2014 av cathsand

Tusen takk! Akkurat det jeg trengte.

Skriv et svar til: Novelletolkning

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.