Akkurat nå er 6 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Mauren - Inger Hagerup

03. desember 2014 av emiliee - Nivå: Vgs

Vi skal skrive en analyse av diktet Mauren av Inger Hagerup på skolen. Jeg synes at diktet er veldig søtt og jeg liker det godt, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive om det. Er det noen som har noen gode råd for å hjelpe meg å komme igang?

Mauren 
  Liten? 
  Jeg? 
  Langtifra. 
  Jeg er akkurat stor nok. 
  Fyller meg selv helt 
  på langs og på tvers 
  fra øverst til nederst. 
  Er du større enn deg selv kanskje?

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. desember 2014 av FrkJohansen

Dersom du ser etter en analyse av strukturen til diktet og ikke bare innholdet ville jeg si at det viktigste nok er å nevne mangelen på enderim og bruken av repetisjon. De tre første versene i diktet består av ett ord hver. Når en setning består av bare ett ord (ikke bruk ett ords setninger på skolen - det vil nok ikke lærerene like... vent til du blir dikter selv!) blir dette ene ordet automatisk veldig viktig. At ordet står alene gir det både trykk og tyngde. Selve hoved-essensen i hele diktet er samlet i disse tre ordene: Liten? Jeg? Langtifra. Hun gjør det kort, konsist og effektivt for å skape så stor effekt som mulig med så få ord som mulig. Videre bruker Hagerup motsetninger som literær effekt: liten/stor, langs/tvers, øverst/nederst.

Brukbart svar (0)

Svar #2
03. desember 2014 av Ida89

Bruken av spørsmål og svar engasjerer leseren av diktet. Hagerup utfordren leseren av diktet til å svare mauren på spørsmålene: synes du jeg er liten? ypper han. Er du større enn deg selv kanskje? utfordrer mauren selvsikkert til leseren. Deretter svarer han selv på spørsmålene. Om han er stor nok til å fylle hele seg selv (hvor søtt og barnslig argumentet enn er) kan man ikke argumentere at han er for liten. Og det siste spørsmålet rettet mot leseren kan bare ha ett svar: selvfølgelig er ikke leseren heller større enn seg selv - fordi dette er fysisk umulig.

Brukbart svar (0)

Svar #3
03. desember 2014 av Mariah

Argumentet om at mauren er stor nok og helt perfekt som han er, var nok et poeng Hagerup forsøkte å argumentere for å si at du er helt perfekt akkurat som du er. Du kan ikke være noen andre enn deg selv, men det er slik du ble skapt og det er sånn du skal være. I tillegg har ikke størrelse noen betydning. Kanskje er mauren liten, men han er ikke mindre betydelig for det. Med andre ord burde både maur og leser ha ett godt selvbilde og ikke trenge å frykte de som er større enn dem.

Skriv et svar til: Mauren - Inger Hagerup

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.