Norsk (Bokmål og Nynorsk)
Kort analyse av et dukkehjem
Hva synes du om denne analysen og hva kan jeg gjøre for å forbedre den. Håper på svar :)
. Nora og Torvald De lever et fint liv med bra økonomi, men Nora har en ganske stor hemmelighet for Torvald. Torvald blir dødssyk og de reiser til et varmere strøk for at han skal bli frisk igjen. Nora har egentlig ikke penger til å reise til Italia, men låner penger fra sakfører Krogstad og forfalsker underskriften. Kristine Linde som er en gammel Venninne av Nora kommer til byen for å få en stilling i banken Torvald er sjef i. Da mister sakfører Krogstad sin stilling i banken, noe han ikke er fornøyd med. Han vet om forbrytelsen til Nora og truer med å anmelde hun visst han ikke får jobben sin tilbake. Han får ikke jobben tilbake og sender et brev til Torvald om forbrytelsen til Nora. Når Torvald leser brevet blir han ganske sint og snakker veldig nedlatende til Nora. Han får et til brev av Krogstad der det står at han ikke skal anmelde hun allikevel. Torvald blir ganske lettet og sier de kan late som om ingenting har skjedd. Etter en lang og dramatisk samtale med Torvald finner hun ut at han ikke er den mannen hun trodde han var. Hun forlater da Torvald og barna hennes for å oppdra seg selv og bli mer selvstendig.
Svar #1
09. desember 2014 av MalinChristina (Slettet)
Analysen er bra skrevet og har med de aller viktigste hendelsene i skuespillet. Jeg synes du har gjort en god jobb, men det er to ord jeg foreslår at du bytter ut eller retter på i teksten:
*...truer med å annmelde henne...
*.. for å utvikle seg selv og bli mer selvstendig.
* Fjerne "De" fra setningen: Nora og Torvald (De) lever et fint liv med bra økonomi...
Nora og Torvald lever et fint liv med bra økonomi...
Dersom du velger å utvide teksten ville jeg anbefale deg å for eksempel snakke om temaer i skuespillet!
Lykke til
Skriv et svar til: Kort analyse av et dukkehjem
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.