Religion
Likheter og ulikheter mellom hinduismen og buddhismen
Jeg har litt vanskelig for å forstå forskjellene og likhetene mellom hinduisme og buddhisme. Jeg vet at de begge er blandt verdens største religioner, men at kun buddhismen er den av de som har en gud, som kalles Buddha. Og at begge religionene er i asia og at de ikke finnes så mye i andre deler av verden, men likevel har mange tilhengere. Jeg vet også at en av de viktigste tingene i hinduismen er kastesystemet, men jeg vet ikke helt hva det er. Er det noen som kan hjelpe meg?
Svar #1
22. desember 2014 av Mariah (Slettet)
Det er helt riktig at kastesystemet er svært viktig for hinduismen. Religionen deler alle tilhengerene inn i fire kategorier basert på deres yrker: brahminer (den kategorien som består av lærere og prester), Kshatriyaer (den kategorien som består av konger og krigere), Vishyaer (hvor tilhengerene er bønder og forretningsfolk) og Shudraer ( de som er tjenere og kroppsarbeidere). Disse fire kategoriene er allerede litt indelt etter klasse, men i tillegg er det underklasser/kaster videre som deler inn folket videre.
Svar #2
22. desember 2014 av Olavsilver (Slettet)
Det jeg legger merke til først og fremst er vel at du har blandet de to religionene litt. Buddhismen er den religionen som IKKE har en gud, mens hinduismen er polyteistisk - som betyr at religionen har flere guder (slik som den Norrønne religionen vi hadde her i Norge i gamledager). Videre stemmer det at de to religionene springer ut fra samme religigiøse miljø i Asia, men de har også begge utviklet seg langt ut over kontinentets grenser og slått rot over alt i verden. Hinduismen har ca en milliard tilhengere og buddhismen har et noe høyere tall tilhengere.
Svar #3
22. desember 2014 av supermadde (Slettet)
Så Buddhismen har ingen gud? Og hvor mange guder har hinduismen?
Svar #4
22. desember 2014 av Ida89 (Slettet)
Buddhismen er på mange måter like mye en filosofi som den er en religion, siden det ikke er en gud som tilbes. Buddhismen er basert på og utviklet fra et historisk mennesked ved navn Siddharta Gautama. Buddhismen handler ikke om å tilfredsstille en guds ønsker for å så få et godt etterliv, slik som mange andre religioner fungerer. Målet er å leve et godt og dydig liv for ens egen del, for å forhåpentligvis til slutt oppnå Nirvana. Innenfor Buddhismen tror man på at mennesker som dør alltid vil bli gjenfødt, men ulike steder på ulike eksistendplan (dyrerike, planterike, osv). Å bli født som menneske er et godt steg på veien til Nirvana. Om man oppnår Nirvana har man nådd målet. Buddhistene mener det er viktig å ta godt vare på seg selv og alle andre vesner på jorda.
Svar #5
22. desember 2014 av Olavsilver (Slettet)
Øverst er guden Bramah som kan vises i de tre formene Brahma (skaperen), Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). Under disse tre kommer et helt spekter av guder. Et eksempel er Kali (Shivas kone) som ofte fremstilles med fire armer er en slags dødsengel. Videre er det for eksempel Ganesha som er Shivas sønn og er en elefantlignende gud. Han ansees som guden for intellekt og rikdom. Religionen har mange guder, men så vidt jeg vet finnes det ikke et definitivt tall.
Svar #6
07. mai 2015 av bårdebill (Slettet)
Veldig bra. Jeg er meget stolt over at dere klarte å skrive så mye informasjon:) Det er virkelig høflig av dere at du velger å dele deres kunnskap med andre. Fortsett - with the good work ;-)
Meeeeen den er litt kort da... spesiselt i forhold til hvor mye kunnskap jeg ser dere har gjennom teksten, denne informasjonen kunne dere fint føyd til :)))
Skriv et svar til: Likheter og ulikheter mellom hinduismen og buddhismen
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.