Akkurat nå er 36 pålogget.

Religion

Etikk i kristendommen

07. januar 2015 av supermadde (Slettet) - Nivå: Vgs

Hva kan man si at er de vigtigste etiske reglene i kristendommen? Jeg synes det er litt vanskelig å komme i gang med den delen av oppgaven. Kan noen hjelpe meg? 

Brukbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2015 av Ida89 (Slettet)

De aller fleste religioner har jo veldig mange av de samme etiske reglene og ideene. Kristendommen har vel de samme tankene om etikk som de fleste andre mennesker: at man skal være mot andre som man vil at andre skal være mot seg.

Brukbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2015 av Olavsilver (Slettet)

Det var vel et ganske vagt og overfladisk svar på et dypt og komplisert spørsmål, synes jeg. Det finnes ulike teorier om moral innenfor de ulike typene kristendom, men felles for dem alle er at det finnes visse etiske regler alle kristne burde fulge. De mest kjente reglene går under navnet de ti bud. 

Du skal ikke ha andre guder enn meg.
Du skal ikke misbruke Guds navn.
Du skal holde hviledagen hellig.
Du skal hedre din far og din mor.
Du skal ikke slå i hjel.
Du skal ikke bryte ekteskapet.
Du skal ikke stjele.
Du skal ikke tale usant om din neste.
Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Svar #3
07. januar 2015 av supermadde (Slettet)

Er alle budene like viktige for de kristne i dagens samfunn?

Brukbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2015 av Olavsilver (Slettet)

Det er selvfølgelig et utvalg av reglene ovenfor som virker både mer relevante og viktige for dagens kristne. Bud nummer fem - at du ikke skal slå ihjel (drepe) - er jo et moralsk bud som nok enhver kristen person føler att altid burde følges, uansett undergruppe eller styrke i troen. Mens for eksempel nummer 3 - du skal holde hviledagen hellig - er noe som ikke lenger holdes like høyt moralsk.

Moral handler jo ikke om nedskrevne regler i samfunnet, men mer om uskrevne/inneforståtte normer mennesker mener burde opprettholdes i samfunnet. Jeg kjenner mange troende kristne som ikke mener det er moralsk feil å jobbe på søndager - hvilket betyr at man bryter budet om å holde hviledagen hellig. 

Skriv et svar til: Etikk i kristendommen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.