Akkurat nå er 24 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Analyse av roman

09. januar 2015 av runerune (Slettet) - Nivå: Vgs

På skolen fikk vi beskjed om å velge en roman og skrive en analyse. Er roman det samme som en bok? Kan jeg for eksempel skrive om Twilight?

Brukbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

Ja, en du kan skrive om Twilight, Twilight er en roman. Alle romaner er bøker, men ikke alle bøker er romaner. En bok er bare formen en tekst blir publisert i. En bok kan også være en samling av noveller, eventyr eller dikt, m.m.

Svar #2
09. januar 2015 av runerune (Slettet)

Er det noen som kan hjelpe meg med en bokanalyse av Twilight? Hva burde jeg begynne med? Skal man skrive mye om forfatteren og sånn?

Brukbart svar (1)

Svar #3
09. januar 2015 av Gladforåhjelpe

Vanligvis skal en bokanalyse handle mest om boka ikke forfatteren. Det er vanlig å nevne navnet på forfatteren og kanskje et par fakta om han/henne i innledningen, men som regel snakker man ikke mye om forfatteren i selve analysen. Når du skal skrive en analyse om Twilight burde du begynne med en introduksjon av settingen for boka: hvor foregår handlingen (Forks, Washington), i hvilken tid (nåtid) og hvilke er hovedkaraktene i boka. Her kan du for eksempel begrense deg til å snakke om Bella, Jacob og Edward. Videre burde du diskutere temaer i boka: vampyrer, varulver, kjærlighet, valget mellom liv og død, osv. 

Språk (er den lett å lese eller bruker den mange store ord?)
Synsvinkel (fortelles historien fra første person, andre person, etc?)
Komposisjon (oppbygging av boka, høydepunkt, spenningsutvikling...)
Egen vurdering (hva synes du om boka?)

Brukbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2015 av Sigurd

Kan også nevne at skolediskusjon har en artikkel om romananalyse:
https://skolediskusjon.no/kompendier/norsk/romananalyse

Du finner sannsynligvis mye nyttig også under norsksidene på NDLA.no, og læreboka di har sannsynligvis også en mal for hvordan en analyse bør bygges opp :)

Skriv et svar til: Analyse av roman

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.