Akkurat nå er 117 pålogget.

Fysikk

Indusert spenning

10. januar 2015 av Zimas (Slettet) - Nivå: Vgs

Jeg sliter litt med en oppgave som lyder slik:
Skal lederstykke M ha konstant fart, må vi skyve det med en kraft i fartsretningen. Forklar hvorfor. 

Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha forklart hvorfor, ettersom jeg ikke skjønner det selv :)

Brukbart svar (1)

Svar #1
10. januar 2015 av Sigurd

Jeg antar at du sannsynlivis har en leder som føres gjennom et magnetfelt. Da vet du sannsynligvis at det virker en kraft på lederen, som resultat av at den induserte strømmen i lederen og magnetfeltet (vinkelrett på hverandre). Du kan sannsynligvis noen høyrehåndsregler.

Legger du fingrene i fartsretningen, og bøyer dem slik at de ligger langs feltretningen, peker tommelen i strømretningen. (Du kan tenke på positive ladninger i lederen som blir påvirket av en kraft som følge av bevegelsen i feltet, og som dermed gir en strøm)

Legger du så fingrene langs strømretningen, og bøyer dem slik at de vender langs magnetfeltretningen, vil tommelen peke i en annen retning - den retningen kraften virker på lederen. (Se på formlene for sammenhengene her - du har sannsynligvis gitt noen formler med vektorprodukt/kryssprodukt i læreboka)

Hvis du bare sender lederen inn i feltet, vil altså kraften som følge av den induserte strømmen gi en akselerasjon i motsatt retning av fartsretningen, som igjen gjør at den sakner. For å holde farten konstant, må vi altså skyve med en kraft som er like stor som den som resultat av bevegelsen i feltet, men i motsatt retning.

Svar #2
10. januar 2015 av Zimas (Slettet)

Aha, tusen takk, nå forsto jeg det :) Du forklarte veldig bra!

Brukbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2015 av Sigurd

Så bra! :-)
Lykke til videre med jobbingen!

Skriv et svar til: Indusert spenning

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.