Norsk (Bokmål og Nynorsk)
maskeblomstfamilien analyse
Jeg sliter litt med en analyse av maskeblomstfamilien. Kan noen forklare meg hva betydelsen av tittelen er og kanskje gi meg noen forslag til ulike temaer i boka?
Svar #1
13. januar 2015 av FrkJohansen (Slettet)
Tittelen "maskeblomstfamilien" er mest sannsynlig bare et bilde som hinter om hvordan begrepet "maske" ofte refereres til i sammenheng med Adrian og resten av hans familie. Adrian har flere ulike masker han skjuler seg bak, for å slippe å ta ansvar for sine handlinger. Maskene hans er skjold som beskytter fra virkeligheten.
Svar #2
13. januar 2015 av professorsolberg (Slettet)
Boka har jo mange temaer som er ganske knyttet til hverandre. De mest sentrale temaene i romanen er nok kjønn, løgn, skam, uvitenhet, identitet og fremmedgjøring.
Svar #3
13. januar 2015 av Gladforåhjelpe
Det at romanen er delt inn i tre akter ved navn Tiden, Stedet og Handlinger er en referanse til oppbyggingen av tradisjonelle greske dramaer - som kan ha flere ulike betydninger. For det første har boka en relativt dramatisk handling. Mange karakterer i de tradisjonelle greske stykkene brukte masker for å lettere gå inn i ulike karakterer. Kanskje aller viktigst er det at maskene ble brukt av mannlige skuespillere (det var kun mannlige skuespillere på den tiden) for å forestille kvinner. På samme måte føler Adrian at hans maskuline utseende er som en maske som dekker over hans feminine personlighet.
Skriv et svar til: maskeblomstfamilien analyse
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.