Akkurat nå er 36 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

maskeblomstfamilien analyse

13. januar 2015 av jose (Slettet) - Nivå: Vgs

Jeg sliter litt med en analyse av maskeblomstfamilien. Kan noen forklare meg hva betydelsen av tittelen er og kanskje gi meg noen forslag til ulike temaer i boka?

Brukbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2015 av FrkJohansen (Slettet)

Tittelen "maskeblomstfamilien" er mest sannsynlig bare et bilde som hinter om hvordan begrepet "maske" ofte refereres til i sammenheng med Adrian og resten av hans familie. Adrian har flere ulike masker han skjuler seg bak, for å slippe å ta ansvar for sine handlinger. Maskene hans er skjold som beskytter fra virkeligheten.

Brukbart svar (0)

Svar #2
13. januar 2015 av professorsolberg (Slettet)

Boka har jo mange temaer som er ganske knyttet til hverandre. De mest sentrale temaene i romanen er nok kjønn, løgn, skam, uvitenhet, identitet og fremmedgjøring.

Brukbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2015 av Gladforåhjelpe

Det at romanen er delt inn i tre akter ved navn Tiden, Stedet og Handlinger er en referanse til oppbyggingen av tradisjonelle greske dramaer - som kan ha flere ulike betydninger. For det første har boka en relativt dramatisk handling. Mange karakterer i de tradisjonelle greske stykkene brukte masker for å lettere gå inn i ulike karakterer. Kanskje aller viktigst er det at maskene ble brukt av mannlige skuespillere (det var kun mannlige skuespillere på den tiden) for å forestille kvinner. På samme måte føler Adrian at hans maskuline utseende er som en maske som dekker over hans feminine personlighet.

Skriv et svar til: maskeblomstfamilien analyse

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.