Akkurat nå er 95 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Hvordan drøfte

13. januar 2015 av EspenF - Nivå: Vgs

I følge læreren min er jeg ikke så god til å drøfte.. Han sier jeg ikke klarer å argumentere, men jeg er ikke helt enig. Er det noen som kan si noe generelt om hvordan man drøfter? 

Brukbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2015 av Gladforåhjelpe

Først og fremst vil jeg anbefale at du begynner en tekst eller oppgave hvor du skal drøfte og diskutere et tema med å gi en generell, kort presentasjon. La meg vise hvert trinn med et eksempel:

Innledning: I denne oppgaven skal jeg diskutere fordelene og ulempene ved å ha et diktatur.

Videre burde du dele oppgaven mellom å presentere fordeler og ulemper ved temaet for diskusjonen. Du skal ikke skrive direkte hva du synes, men heller forsøke å presentere de to sidene så objektivt som mulig. For eksempel:

Hoveddel: På den ene siden er det å ha et diktatur veldig effektivt. Når lederen av landet tar en beslutning og ønsker å få noe gjennomført kan det iverksettes umiddelbart, i motsetnign til i et demokrati hvor det vil være en lang prosess hvor alle i landet må stemme over avgjørelsen. En diktator har mye makt og kan gjøre mye godt for et samfunn.
På den andre siden kan en diktator være veldig farlig. Om denne ene personen ikke har folkets beste i tankene kan han misbruke sin kraft. Folket har ikke noe som helst å si på utviklingen av samfunnet. Å ha for mye makt kan lett gå en person til hodet og få personer vil kunne håndtere et slikt ansvar.

Etter denne hoveddelen (som burde være betydelig lengre, da dette bare er et eksempel) kommer avslutningen. Her kan du gjerne vise hva du synes om temaet, men forsøk å unngå å bruke "jeg". 

Derfor kan det konkluderes med at et land hvor det ikke er et diktatur antakeligvis er det beste alternativet for landets befolkning. Et diktatur vil være et altfor stort ansvar å legge på en enkeltperson som antakeligvis ikke ville kunne håndtere ansvaret.

Jeg håper dette hjelper! Om du synes det fortsatt er vanskelig kan du forestille deg at du skal diskutere et tema hvor du har en mening og diskuterer det med en person med helt motsatt mening. Hvor du for eksempel synes at diktatur er feil og du diskuterer dette med en diktator som synes at diktatur er helt flott. Det er disse to sidene du skal presentere, men du må skrive og/eller fortelle om temaet som om begge sidene er objektive.

Skriv et svar til: Hvordan drøfte

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.