Akkurat nå er 13 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Sigrid Undset: Jenny

14. januar 2015 av Mariah (Slettet) - Nivå: Vgs

Jeg har nettopp lest boka Jenny (1911) av Sigrid Undset og skal skrive en bokanalyse om den. Boka handler om en jente ved navn Jenny som møter en student - Helge Gram - i Italia og blir forlovet. Når de kommer tilbake til Norge og hun møter familien hans bryter de forlovelsen. Jenny innleder et forhold med Helges far og får et barn med han som desverre dør som baby. Jenny prøver å gå videre men ender opp med å ta livet av seg. 

Jeg lurer litt på hva som kan ha fått Sigrid Undset til å skrive denne historien og hva slags temaer andre ville foreslå er viktige i boka? De jeg allerede har tenkt på er kjærlighet og lykke.

Brukbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

Andre temaer i boka er kunst (Jenny forsøker å skape kunst), frihet (Jenny bryter forlovelsen og søker tilbake til friheten hun en gang hadde følt), styrke (det er både sterke og svake kvinnelige og mannlige karakterer i boka), utvikling (både som kunstner og som person), kvinnelig seksualitet (Undset overraskende åpent om emnet) og ekteskap (hvorvidt man faktisk ønsket å være i et ekteskap). 

Brukbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2015 av FrkJohansen (Slettet)

Det sies at boka på mange måter var inspirert av Undsets eget liv. Selvfølgelig er mye av historien fiksjonell, men noen ting (som å reise til Italia) er tatt fra hennes eget liv. Ønsket om å skrive om en sterk men forvirret kvinnelig karakter kan ha vært inspirert av Undsets tanker og følelser om seg selv. 

Skriv et svar til: Sigrid Undset: Jenny

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.