Akkurat nå er 8 pålogget.

Historie

2. verdenskrig sammendrag

19. januar 2015 av runerune (Slettet) - Nivå: Vgs

Kan noen hjelpe meg med å skrive et sammendrag om andre verdenskrig? Jeg skal ha en prøve på skolen om andre verdenskrig i samfunnsfag og jeg trenger å huske de aller viktigeste hendelsene!

Brukbart svar (2)

Svar #1
19. januar 2015 av LilleHjelper (Slettet)

Når jeg prøver å få oversikt over et tema pleier jeg ofte å skape en tidslinje over de aller viktigeste hendelsene. For andre verdenskrig ville jeg nok listet de følgende som de aller viktigeste: 

Andre verdenskrig (1939-1945)

1939
1. september: Nazistene invaderer Polen.
3. september: Storbritannia, Frankrike, Australia, New Zealand erklærer krig mot Tyskland.

1940
9. april: Nazistene invaderer Norge og Danmark.

1941
Krigen sprer seg til Afrika
Juli: Stalins brent jord taktikk

1942
USA blir med i krigen.

1945
30. april: Hitler begår selvmord.
1. juli: Amerikanske, britiske og franske tropper går inn i Berlin.
6. august: atombombe slippes over Hiroshima.
9. august: atombombe slippes over Nagasaki.
24. oktober: FN blir til.
Nürnbergprosessen begynner.

Brukbart svar (1)

Svar #2
19. januar 2015 av Gladforåhjelpe

Under andre verdenskrig ble verden mer eller mindre delt mellom de nøytrale, aksemaktene og de allierte. Til slutt ble de allierte vinnerene av krigen.

De allierte: omtales ofte som antityske. Originalt besto de allierte av Frankrike, Polen, Storbritannia, Australia, New Zealand, Canada og Sør-Afrika. Men de "tre store" var Storbritannia, Sovjetunionen og USA. Andre land som på et eller annet tidspunkt samarbeidet med de allierte var: Kina, Belgia, Brasil, Tsjekkoslovakia, Etiopia, Hellas, India, Mexico, Norge og Jugoslavia.

Aksemaktene: en allianse mellom Italia, Tyskland og Japan. Andre land var av og på - i løpet av krigen - på aksemaktenes side.

Skriv et svar til: 2. verdenskrig sammendrag

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.