Akkurat nå er 54 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

novelleanalyse eksempel

22. januar 2015 av supermadde - Nivå: Vgs

Hei. I norsken ble vi bedt om å finne en novelle på internett vi kunne tenke oss å analysere og jeg valgte novellen Hverdagslige observasjoner av Anna Lunde Kolstad. Er det noen som har lest novellen og som kan hjelpe meg igang?

Brukbart svar (1)

Svar #1
22. januar 2015 av professorsolberg

Nedenfor har jeg listet opp hva jeg synes er de aller viktigeste områdene å snakke om i en novelleanalyse, mer spesifikt i Kolstads Hverdagslige Observasjoner. Det jeg har skrevet nedenfor er ikke en ferdig tekst, men heller stikkord du kan forme teksten rundt. 

Motiv: hovepersonen ønsker å observere livet rundt seg og kanskje forstå hvordan hennes eget liv har utviklet seg til punktet når hun sitter på denne kafeen og nyter en kaffe mens folk suser forbi.

Tema: endring, verdier, alder, lengten.

Budskap: verden endrer seg fort og livet går fort.

Konflikt: hun ønsker å skru tiden tilbake

Handling: en aldrende kvinne sitter på en kafé og drikker en latte, mens hun observerer verden rundt seg.

Komposisjon: kronologisk med tilbakeblikk

Språk: Enkelt språk, lettlest, en del korte og ufullstendige setninger.

Språklige virkemidler: symbol (Nokia - symbol på fortiden), gjentakelser (kaffe) og retoriske spørsmål ("Kan man utdanne seg spesielt for å lage kaffemønster i kaffen?")

Synsvinkel: førstepersonentall

Personskildring: litt statiske, overfladiske personskildringer.

Miljøskildring: beskriver både lyder, temperaturer og synsinntrykk

Avslutning(åpen/lukket): åpen

Konklusjon: novellen er enkel, med lite handling og et vagt budskap. Greit skrevet, men har stort rom for forbedring. 

Skriv et svar til: novelleanalyse eksempel

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.