Akkurat nå er 169 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Varg veum: kalde hjerter

23. januar 2015 av supermadde - Nivå: Vgs

I filmen og boka Kalde Hjerter virker Varg Veum ganske annerledes fra de andre filmene og bøkene. I en analyse og sammenligning av boka og filmen skal jeg diskutere hva som kan ha ført til endingen i Veums personlighet. Er det noen andre som tro det kan være knyttet til at han skal bli pappa?

Brukbart svar (0)

Svar #1
23. januar 2015 av Olavsilver

Hovedpersonene for denne spesifikke historien (Maggie og Siv) har opplevd å bli misshandlet og missbrukt av en av sine verger som barn. Samtidig er Varg Veums kone gravid og venter sitt første barn. Når disse to handlingene krysses påvirker det sterkt Veums reaksjoner i farlige situasjoner. Den vanligvis så fryktløse privatdetektiven roper nå ut, mens han frykter for sitt eget liv, "Jeg skal bli pappa" - i et forsøk på å redde seg selv.
Samtidig som man ser den farlige verden Veums barn skal til å bli født inn i - spesielt med en privatdetektiv med mange fiender som far - ser man også en tragisk historie om to søstres tragiske barndom med seksuelt missbruk og mangel på en trygg foreldrefigur. Hans handlinger og foranding i personlighet er helt klart knyttet til forventningene om å bli pappa. Jeg tror det er en ganske naturlig reaksjon. 

Skriv et svar til: Varg veum: kalde hjerter

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.