Historie
Årsaker til første verdenskrig
Hei. Kan noen hjelpe meg til å forstå ulike årsaker til første verdenskrig? Jeg vet at hele krigen ble utløst av skuddet i Sarajevo, da den østeriske kronprinsen Frinz Ferdinand ble skutt 28. juni 1914. Men jeg vet det også fantes andre grunner til at verdenskrigen begynte. Kan noen hjelpe meg med å få en litt bedre oversikt?
Svar #1
05. februar 2015 av professorsolberg (Slettet)
To svært viktige årsaker som bidro til utbruddet av andre verdenskrig var kolonikappløpet og dannelsen av allianser.
Den vestlige verden hadde i årtiene som førte frem til både første og andre verdenskrig kjempet om områder på flere kontinenter, men spesielt i Afrika. De ulike landene delte afrikanske nasjoner mellom seg og skapte nye landegrenser. Noen ganger gikk et område frem og tilbake mellom de ulike europeiske stormaktene. Det var om å gjøre å ha mest mulig makt over flest mulige områder. Denne kampen om områder rundtom i verden førte til kamp om landegrenser, oppbygging av en moderne hær (til å forsvare egne landområder og for å sikre seg nye landområder), samlingen av Tyskland (under Bismarck, 1871), veksten av en nasjonalfølelse, industrialisering, samlingen av Italia, rustningskappløpet, den fransk-prøysiske krig, Balkankrigene og Schlieffenplanen (Tysklands plan om å knuse Frankrike før Russland angriper, "forbyggende angrep").
Det sies ofte om tiden før andre verdenskrig at ingen ønsket krig, men alle ønsker mer makt i forhold til hverandre.
Spesielt i tiåret før andre verdenskrig brøt ut ble det flere og flere allianser i Europa mellom ulike menn. Både Østerrike-Ungarn og Serbia ønsket å styre Bosnia-Hercegovina, så når skuddene i Sarajevo løsnet kom alle sine allianser til unnsetning. Tyskland støttet Østerrike-Ungarn og Russland støttet Serbia. Videre raste krigen gjennom Europa som dominobrikker - hvert land dro med seg ennå et land i allianser, og plutselig var mer eller mindre hele Europa (og store deler av den resterende verden) i krig.
Skriv et svar til: Årsaker til første verdenskrig
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.