Akkurat nå er 27 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Særemne

21. februar 2015 av needHelp - Nivå: Vgs

Hei!

Jeg skal snart ha særemne i norsk, og lurte på om noen har tips til bøker som er fine å sammenlikne? 

Har litt lyst til å skrive om Jostein Gaarder. Vurderte litt Sirkusdirektørens datter, men er usikker på hvilke to andre bøker jeg kan sammenlikne med. Har vurdert Sofies verden og appelsinpiken, men er litt usikker på hvilke likheter/forskjeller jeg skal se etter. Blir veldig glad for tips og forslag! :)

Brukbart svar (0)

Svar #1
09. mars 2015 av MalinChristina

Et råd kan være at du heller finner bøker av en annen forfatter eller to som du kan sammenligne, heller enn nødvendigvis å velge tre bøker av samme forfatter. Jeg har ikke lest Sirkusdirektørens Datter selv (kun Sofies Verden av Jostein Gaarder), men var jeg deg ville jeg forsøkt å finne ut hva et viktig tema eller to er i Sirkusdirektørens datter og finne to andre bøker som handler om noe lignende. Da kan du diskutere hvordan de ulike forfatterne tilnærmer seg emnene, hvilken bok som er mer overbevisende, hvorfor du foretrekker en bok/forfatter over de andre, etc. Husk at du kan alltids spørre læreren din om råd til hvilke bøker du burde lese :)

Håper dette hjelper! Lykke til!

Skriv et svar til: Særemne

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.