Akkurat nå er 27 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Argumentasjon

23. februar 2015 av Ingeborg96 - Nivå: Vgs

Hei hei, jeg har fått en oppgave i norsk som går ut på at jeg skal vurdere argumentasjonen i en tekst, men jeg skønner ikke helt hvordan man gjør dette. Er det noen her som kan hjelpe meg, så ville jeg vært dere evig takknemmelig?:)

Hilsen Ingeborg

Brukbart svar (0)

Svar #1
09. mars 2015 av MalinChristina

Dersom selve oppgaven er å vurdere argumenasjonen i en tekst ville jeg ha satt meg ned med en printet versjon av teksten og en markeringspenn til å starte med. Marker alle steder du finner i teksten hvor du finner eksempler på argumentasjon. Velg deretter ut noen gode eksempler på argumentasjon og noen dårlige eksempler på argumentasjon. Sett inn sitater fra teksten med argumentasjonen og skriv hvorfor du synes dette er et eksempel på god eller dårlig argumentasjon. Helt til slutt ville jeg skrive en konklusjon hvor jeg tar stilling til hvorvidt argumumentasjonen virker god og hvilke virkemidler forfatteren har brukt for å oppnå dette. Er teksten sammenhengende eller i deler som ikke henger sammen? Er poengene tydelige eller er de vage og vanskelige å forstå? Er språket lett forståelig eller bruker forfatteren vanskelige begreper uten å forklare dem? Er det faktisk noen argumentasjon i teksten eller gjengir forfatteren bare informasjon? Er argumentasjonen forfatterens egen eller bruker han/hun noen andres argumenasjon uten å gi æren for det? 

Håper dette hjelper! Lykke til!

Skriv et svar til: Argumentasjon

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.