Akkurat nå er 178 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

storbynatt rudolf nilsen

02. mars 2015 av Lukas1 - Nivå: Vgs

Jeg skal skrive en analyse av Storbynatt av Rudolf Nilsen, hvor jeg bland annet skal kommentere hans holdning til moderniteten. Jeg håper jeg kan få litt hjelp, for jeg synes det er veldig vanskelig.

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. mars 2015 av professorsolberg

det er mange ting a ta tak i ved diktet som i en vanlig analyse. Her er noen av de tingene jeg kom på å skrive om når jeg leste diktet:
Handling: en mann som rusler rundt i Oslos gater og beskriver det han ser.
Rim og rytme: i dette diktet brukes det enderim, hvor det siste ordet i setninger rimer på hverandre. Rimer varierer i de ulike versene: (1) ababcdcd, (2) ababcded, (3) ababcded, (4) ababcded. 
Temaer: meningen med livet, kjærlighet, Oslo
Virkemidler: på et tidspunkt beskriver Nilsen dagen som mørk og natta som lys. "For det er natt. Og det er lys og godt her nede på de asfaltere dybder. Forlengst er dagens og den mørke gått." Denne ironiske og selvmotsigende beskrivelsen vekker leserens interesse og fanger deres oppmerksomhet. Mener han kanskje at verden begynner å endre seg? Før var natta mørk, men nå har vi elektrisk lys som kan i oss en ny opplevelse av natta. 

Brukbart svar (0)

Svar #2
03. mars 2015 av Ida89

Rudolf Nilsen var medlem av det norske kommunistiske partiet og la svært mye vekt på arbeidet utført av arbeiderarbeiderklassen i samfunnet. "For her er allting skapt av menneskehender - fra lyset ned til stenen ved min fot". Han er stolt av hvordan ingenting har kommet gratis, men at byen heller er bygget av individer. Nilsen ser på moderniteten som noe menneskeskapt og positivt. Den moderne verden er ikke noe som bare ramlet i fanget på menneskeheten, men heller noe arbeiderklassen har jobbet hardt for å oppnå. Han snakker om nytenkende og moderne ting (slik som biler) på en veldig positiv måte. Han har et håp for fremtiden.

Svar #3
03. mars 2015 av Lukas1

Tusen takk for svar! Dette vil helt sikkert hjelpe meg.

Skriv et svar til: storbynatt rudolf nilsen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.