Akkurat nå er 260 pålogget.

Kjemi

Hvorfor oksideres nikkel så langsomt?

07. april 2015 av GrizzlyBear

Hei! Hvis du ikke har lyst til å lese gjennom hele innlegget er det bare å hoppe til siste setning :)

Jeg har sittet og sett på en gammel eksamensoppgave (V14), og det spørres om hvorfor jern ikke et et godt metall å bruke i mynter, i motsetning til nikkel, sink og kobber.

Først tenkte jeg at det var fordi jern er et udelet metall, og derfor oksideres veldig lett. Så innså jeg at sink og nikkel også er uedle metaller. Etter å ha googlet litt fant jeg ut at nikkel korroderes veldig langsomt og at det nok er derfor det fungerer greit å bruke nikkel i kombinasjon med andre metaller. Jeg antar at det samme gjelder for sink.

Det jeg undres over er hvorfor nikkel oksideres så langsomt. Er jeg inne på noe når jeg tenker at nikkel og sink har mye lavere reduksjonspotensiale, og derfor krever mer energi for å kunne oksideres? 

Er det noen som kunne ha forklart meg hvorfor noen uedle metaller bruker lenger tid på å oksideres enn andre?

Brukbart svar (0)

Svar #1
07. april 2015 av Janhaa

de har lave reduksjonspotensialer => dannes ett oksidlag som bremser/hindrer oksidering,,,

Brukbart svar (0)

Svar #2
10. mai kl. 13.49 av Millimol

Reduksjonspotensialene er: 

Cu2+ = 0,52
Fe3+ = -0,04
Ni2+ = -0,24

Kobber oksideres ikke spontant, men er det forskjellen på 0,20 i jern og nikkel som utgjør den store forskjellen? Det er en jern som har reduksjonspotensiale på -0,44 også, skal man bare se bort ifra den? 

Skriv et svar til: Hvorfor oksideres nikkel så langsomt?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.