Akkurat nå er 39 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

hva er typisk norsk?

21. august 2015 av Mariah (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei!

Jeg holder på å skrive en oppgave i norsk om hva som er typisk norsk. Jeg tenker å skrive om ski og brunost og sånne ting men har noen andre forslag til hva jeg kan skrive om i tillegg?

Brukbart svar (0)

Svar #1
21. august 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

Det er mange ting du kan skrive om her, for eksempel mat. Du har allerede nevnt brunost, men hva med fisk, lefse, fårikål og kjøttkaker i brun saus? Å ha med matpakke til skolen/jobb er også noe som er typisk norsk og ikke så vanlig i andre land. Om du har mulighet til å bruke humor så kan det være morsomt å nevne at til tross for alle disse tradisjonelle matrettene så er det så mange som spiser Grandiosa på julaften at det nesten blir sett på som den nye nasjonalretten.

Hva slags oppgave er det du skriver? Er det en artikkel som skal inneholde rene fakta, eller er det en annen type oppgave hvor du har mulighet til å vinkle det litt mer humoristisk? 

Brukbart svar (0)

Svar #2
21. august 2015 av professorsolberg (Slettet)

Det går kanskje an å skrive noe om 17.mai? Bunad er jo for eksempel noe vi bare har i Norge.

Brukbart svar (0)

Svar #3
21. august 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

Jeg tror det er vanlig å tenke på ting og mat som er typisk norsk, men det er også interessant å skrive om hvordan vi forholder oss til hverandre. Av andre land blir vi ofte sett på som kalde mennesker fordi vi ikke hilser på hverandre på venterommet til tannlegen eller sitter ved siden av fremmede på bussen for eksempel.

Lykke til med oppgaven!

Svar #4
21. august 2015 av Mariah (Slettet)

Takk for svar. Jeg vil også skrive noe om det norske samfunnet, noen forslag til det?

Brukbart svar (0)

Svar #5
21. august 2015 av Olavsilver (Slettet)

Det er kanskje verdt å nevne at vi er verdens rikeste land, og derifra kan du jo vinkle det inn på oljen og politikk. Det går an å skrive om det politiske styringssystemet i Norge som er demokratiet. Her kan  man bruke 22. Juli som eksempel og skrive om måten Jens Stoltenberg og Norge som et land håndterte det sammen.

Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å si hva som er typisk norsk ettersom vi er et så mangfoldig land med mange etniske grupper. I fjor så var feks. Mohammed det vanligste navnet i Oslo. Så typisk norsk kan like så godt være å gå i moskeen som å reise på hytta. Det er kanskje noe det går an å bruke som konklusjon?

Det er nok mye mer det går an å skrive om, men det var dette jeg kom på akkurat nå.

Svar #6
21. august 2015 av Mariah (Slettet)

Ok takk Olavsilver, det er litt mer sånn jeg vil ha med :)

Skriv et svar til: hva er typisk norsk?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.