Akkurat nå er 183 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

analyse av novelle mal

28. august 2015 av EspenF - Nivå: Vgs

Jeg har alltid problemer med å analysere noveller. Jeg vet aldri helt hvor jeg skal starte og hvordan jeg skal slutte, så analysene mine er alltid veldig usammenhengende og rotete. Er det noen som har en bra analysemodell som jeg kan bruke?

Brukbart svar (0)

Svar #1
28. august 2015 av professorsolberg

Det første du bør gjøre er vel å skrive et kort sammendrag av novellen, sånn at leseren får vite litt hva den handler om.

Brukbart svar (0)

Svar #2
28. august 2015 av Ida89

Jeg ville gått etter denne rekkefølgen:
1. Skriv hva novellen handler om 
2. Analyser temaet i novellen 
3. En tolkning av novellen som helhet ut ifra analysen din

Håper det er til hjelp.

Svar #3
28. august 2015 av EspenF

Hva er forskjellen mellom en analyse av tema og tolkning av novellen i punkt 2 og 3? Hva skal de forskjellige inneholde?

Brukbart svar (0)

Svar #4
28. august 2015 av Ida89

I analysen av et tema i novellen din, lønner det seg å velge seg et sentralt tema eller problemstilling som du kan analysere. Her kan du komme inn på ting som for eksempel fortellermåte, språk, miljø. Mens når du tolker eller analyserer novellen i sin helhet så kan du se mer på hva du tror novellen prøver å fortelle, om den har en moral eller en skjult betydning for eksempel. Her er det også lurt å se på symbolisme og budskap.

Svar #5
28. august 2015 av EspenF

Takk for hjelpen!

Skriv et svar til: analyse av novelle mal

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.