Akkurat nå er 29 pålogget.

Fysikk

hva er energi

01. september 2015 av synnejenten98 (Slettet) - Nivå: Vgs

Er det noen som kan forklare meg hva energi er i fysikk? Jeg synes det er veldig vanskelig å forstå!!

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. september 2015 av Sigurd

Først og fremst kan vi si at energi er "noe" som kan få noe til å skje. Hvis jeg løfter en stekt kylling oppover (mot tyngdekraften) eller spenner en pil (mot kraften fra buen) gir jeg dem energi, slik at de kan begynne å bevege seg (noe begynner å skje). Kyllingen kan skade en stakkar som får den i hodet, og pillen kan dele et eple i to.

Energi er innført for å gjøre det enkelt å regne på sammenhenger i naturen. Så egentlig kan du se på det som noe som ikke eksisterer, men bare er innført av fysikere for å gjøre det lett å regne. Men når du har fått kyllingen i hodet, er energien likevel høyst virkelig.

Energi kan forekomme i mange former, f.eks. som varme (kan f.eks. få vann til å koke), elektrisk energi (kan lade mobilen din), som kjemisk energi (kan gjøre at du blir kvikk etter å ha spist en sjokolade eller at en bombe eksploderer), som bevegelsesenergi (som gjør at noe med fart kan slå ned en stakkar som får kylling i hodet), og som potensiell energi (som kan gi kyllingen fart når den slippes fra tredje etasje i en høy bygning).

Vi har mange formler for hvordan vi kan regne på energi, og den viktigste regelen er at all energi alltid er bevart, men den kan bytte form. Når du slipper kyllingen går potensiell energi over til bevegelsesenergi, og når du får kyllingen i hodet, går den over til varme i sammenstøtet.

Svar #2
01. september 2015 av synnejenten98 (Slettet)

Tusen takk for svar! Dette vil helt sikkert hjelpe meg.

Brukbart svar (0)

Svar #3
01. september 2015 av NetGuru87 (Slettet)

Virkelig god forklaring :-)

Skriv et svar til: hva er energi

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.