Akkurat nå er 156 pålogget.

Matematikk

middelverdi

01. september 2015 av emiliee - Nivå: Vgs

Jeg trenger en hjelpende hånd til et spørsmål i statistikk. Hva er middelverdien? Og hvordan finner man den?

Brukbart svar (1)

Svar #1
01. september 2015 av Olavsilver

Middelverdien, eller gjennomsnittet, er et tall som sier noe om hva som er den typiske verdien i en tallrekke.

Man finner middelverdien ved å summere alle tallene i oppgaven din og så dele på antall tall. For eksempel hvis du har 7 elever som har fått de følgende karakterene på en prøve: 2,5,3,3,4,6,4. Da plusser du først alle tallene sammen: 2+5+3+3+4+6+4 og deler på antall elever, altså 7. Gjennomsnittskarakteren for disse 7 elevene er 3,86.

Men hva går din konkrete oppgave ut på? Hvis du skriver hva oppgaven din er, og hva du får som svar, kan jeg fortelle deg om du har gjort det riktig.  

Svar #2
01. september 2015 av emiliee

Ok. Oppgaven min er: Du har sommerjobb som jordbærselger. Hver kurv med jordbær koster 50 kr. Den første uken tjener du følgende:
Mandag: 100 kr
Tirsdag: 500 kr
Onsdag: 200 kr
Torsdag: 300 kr
Fredag: 500 kr
Lørdag: 400 kr
Søndag: 300 kr
Hva er middelverdien per dag den første uken?

Så jeg plusset sammen det jeg tjener per dag og så delte på 7 dager. Da fikk jeg at middelverdien ble 328,57 kr. Er det riktig?

Brukbart svar (1)

Svar #3
01. september 2015 av Olavsilver

Det er helt riktig, middelverdien/gjennomsnittet er 328,57 :-)

Skriv et svar til: middelverdi

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.