Religion
sunni og shia
I religion har jeg lært at det finnes sunni og shia innen Islam. Men jeg skjønner ikke hva forskjellen er? Hva er de uenige om??
Svar #1
03. september 2015 av Ida89 (Slettet)
Den største forskjellen oppsto da profeten Muhammad døde i begynnelsen av det 7. århundre. Muhammad var både religiøs og politisk leder, og en ny leder skulle velges. Sunni mente at det var Abu Bakr som skulle ta over som Kalif (politisk leder), mens Shia mente at det var Muhammads fetter og svigersønn, Ali, som skulle ta over. Til slutt var det flertallet som vant og Abu ble første kalif, men det er fortsatt uenigheter om hvem som var den rettmessige lederen.
De er også uenige om er ledelsen i Islam. Sunni går inn for å presis følge profetens måte å leve på og mener at Abu Bakr og hans etterkommere opphevet imam-rollen (religiøs leder), mens Shia legger mer vekt på hvem som er etterkommere av Ali og mener at disse kan opprettholde både imam- og kalif-rollen. Kort fortalt; Shia mener at kun etterkommere av Ali kan bli kalif, mens Sunni mener at hvem som helst med lederegenskaper kan bli kalif.
En annen, og i min mening ganske viktig, forskjell er at de tolker Islam forskjellig. Sunni mener at Islam er "ferdig utviklet" og at man ikke kan tolke fram nye regler og forklaringer. Shia derimot, mener at Islam er under utvikling og at man må fortsette å tolke Islam.
Det er det jeg ser på som hovedforskjellene i alle fall. Håper det ga mening.
Skriv et svar til: sunni og shia
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.