Akkurat nå er 15 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

sjangertrekk novelle

04. september 2015 av Lukas1 (Slettet) - Nivå: Vgs

Jeg har lest en novelle og skal nå skrive en analyse og tolkning. Jeg skal også svare på hvordan man kan se at det er en novelle. Finnes det noen spesifikke sjangertrekk eller kjennetegn for noveller?


Brukbart svar (0)

Svar #1
04. september 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

I motsetning til andre typer skjønnlitteratur er noveller temmelig korte (hvertfall en side lang men kanskje ikke mer enn ti sider lang). Til motsetning til artikler er de fiksjonelle og har en gjennomgående handling. Noveller kan ha alle mulige temaer i verden, men som hovedregel har den få hovedpersoner og en enkel oppbygging. Handlingen kan introduseres forsiktig eller den kan starte in medias res (midt inni handlingen).

En novelle kan som andre skjønnlitterære tekster fortelles fra flere ulike synsvinkler (førsteperson, andreperson, tredjeperson, etc). Siden historiene er såpass korte tyr ofte forfatterne til å benytte seg av stereotypiske karakter. På denne måten får leserne lettere skapt seg et bilde av karakterene på tross av liten plass for karakterbeskrivelser. 


Svar #2
04. september 2015 av Lukas1 (Slettet)

er det noen enkel måte å sammenfatte det i kun en setning eller to så jeg kan forklare det i teksten min? Hva en novelle er, mener jeg.


Brukbart svar (1)

Svar #3
04. september 2015 av professorsolberg (Slettet)

En novelle er en kort tekst med få personer og kun en hovedhandling.
 


Svar #4
07. september 2015 av Lukas1 (Slettet)

Hvordan skriver man en analyse av noveller?


Brukbart svar (0)

Svar #5
07. september 2015 av AnnaBanana96 (Slettet)

Først er det greit å starte med et kort sammendrag av novellen. Så kan du prøve å finne et sentralt tema i novellen som du kan se nærmere på og tolke. Da kan du se nærmere på ting som hvordan språket er, hvordan type forteller det er, hvilket miljø fortellingen befinner seg i, og lignende. Det er også ofte skjulte betydninger i noveller som det er smart å prøve å finne ut av og skrive om i analysen din. Da skal du se spesielt etter bruk av symboler, om novellen prøver å formidle et bestemt budskap og om den for eksempel prøver å si noe om dagens samfunn osv.

Hovedsaklig kan du tenke at i en analyse skal du skrive om hva novellen handler om, og om hva den virkelig handler om (om den har en dypere mening). 


Brukbart svar (0)

Svar #6
05. desember 2022 av DinLokaleSkoleNerd

SjangerTrekk:

In Medias res- Pangstart/ rett på sak

Kort tekst: maks 10 sider

Få personer

1 hovedhandling

Handlingen kan være hva som helst


Skriv et svar til: sjangertrekk novelle

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.