Akkurat nå er 10 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Episk

09. september 2015 av Lukas1 - Nivå: Vgs

Hva betyr episk?

Brukbart svar (0)

Svar #1
09. september 2015 av LilleHjelper

Betyr ikke det at noe er sykt bra eller kult eller noe lignende? Det er ihvertfall sånn jeg har hørt det bli brukt.

Brukbart svar (0)

Svar #2
09. september 2015 av professorsolberg

Nei dette er feil. Dette er bare noe som kommer fra internettkultur og videospill. Du har rett at det blir brukt for ting som er "veldig bra", men det er feil. I virkeligheten betyr det fortellende. Som i "fortellende diktning".

Brukbart svar (0)

Svar #3
09. september 2015 av AnnaBanana96

I engelsk har de lagt til storslagen til definisjonen i tillegg til fortellende, kanskje de har gjort det samme på norsk?

Brukbart svar (1)

Svar #4
09. september 2015 av FrkJohansen

Jeg ville ikke anbefalt å bruke episk som noe annet enn "fortellende" siden det er den definisjonen som står i ordboka. Å bruke det som noe annet er bare slang og derfor ikke korrekt. 

Svar #5
09. september 2015 av Lukas1

Ok, for jeg har også bare brukt det til noe som er kult eller spesielt bra. Men nå har jeg om det i norsken og hva betyr det egentlig da? Noen som kan forklare litt mer enn bare "fortellende"?

Brukbart svar (0)

Svar #6
09. september 2015 av professorsolberg

Ok jeg forstår godt denne diskusjonen, men for å svare på spørsmålet på ordentlig så betyr episk altså "fortellende". Det brukes i litteraturen om fortellende historier sånn som noveller og romaner. Ordet kommer fra det latinske ordet "epos". Det er den eldste av de tre hovedsjangrene innenfor litteratur som er epos, lyrikk og drama.

Brukbart svar (0)

Svar #7
10. september 2015 av professorsolberg

Det kan være både en historisk fortelling eller en oppfunnet en. Når det er en fiksjonell historie kalles det "episk diktning". Noen eksempler på fortellende tekster kan være: romaner, noveller, myter og sagaer. Til og med vitser er episke fortellinger, bare at de er veldig korte. De kan være både muntlige og skriftlige.  

Episke fortellinger starter ofte "in medias res" som betyr midt i tingene. De er som regel oppbygd av en innledning, hoveddel og en avslutning. Dette er spesielt tydelig i noveller. I hoveddelen er det ofte en konflikt eller en intrige som blir løst i avslutningen. Men du må huske at de forskjellige typene fortellinger har forskjellige virkemidler og kjennetegn fra hverandre.

Vet ikke om dette var akkurat det du lurte på, men episk betyr i alle fall fortellende. :)

Skriv et svar til: Episk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.