Norsk (Bokmål og Nynorsk)
Are kalvø kåseri
Jeg skal lage et kåseri om Are Kalvø's bok Kunsten å Vere Neger, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det for jeg har ikke skrevet kåseri før. Kan noen her hjelpe? Spesielt bra hvis noen som har lest boka kan hjelpe.
Svar #1
11. september 2015 av Ida89 (Slettet)
Kåseri omhandler som regel et tema da, så om du kan gi et lite sammendrag av boka, så er det kanskje lettere å hjelpe deg. Du må i alle fall finne et sentralt tema å skrive om.
Svar #2
11. september 2015 av synnejenten98 (Slettet)
Ja så klart. Boka handler om nordmennenes syn på utlendinger og hvordan utlendingene skal oppføre seg for å aksepteres av nordmenn. Men egentlig handler den om våre holdninger i forhold til utlendinger og om fremmedfrykt og fordommer som vi har. Det er skrevet på en veldig ironisk måte, så man skjønner at selv om den handler om hvordan de skal oppføre seg for ikke å skremme oss for eksempel, betyr det egentlig at vi må skjerpe oss i måten vi oppfører oss mot dem.
Svar #3
14. september 2015 av Ida89 (Slettet)
Det høres i alle fall ut som en veldig bra tekst å skrive kåseri om. I kåseri bruker man som regel mye ironi og sarkasme, og det ser det jo ut som denne teksten har mye av. Det tror jeg gjør det litt enklere for deg når du skal skrive. Som tidligere nevnt, så er det lurt å finne et sentralt tema å skrive om.
I denne teksten syns jeg det er naturlig å skrive om rasisme, fremmedfrykt eller innvandring (eller alle 3). Og så skal du på en måte "diskutere" det temaet på en ironisk og morsom måte. Kanskje det er noe du er uenig i fra boka? Syns du kanskje at vi nordmenn er flinke til å ta imot innvandrere på en ordentlig måte? Isåfall er det noe det går an å skrive om.
Lykke til!
Svar #4
15. september 2015 av professorsolberg (Slettet)
Du har også mulighet til å skrive mer med slang og dialektord i kåseri, så du kan liksom skrive litt mer som du snakker hvis du skjønner (ikke helt da så klart, det må fortsatt være gramatisk riktig). Så i min mening er det morsommere og enklere å skrive kåseri enn feks artikler hvor man må være så formell :)
Svar #5
15. september 2015 av synnejenten98 (Slettet)
Takk for alle svar!!:) Så hvis jeg har forstått det riktig så kan man ha litt mer...løs stil eller hva man kan kalle det når man skriver kåseri. Men siden jeg må holde meg til ett hovedtema, er det sånn at det er veldig viktig å holde en rød tråd gjennom kåseriet sånn som det er i noveller feks?
Svar #6
15. september 2015 av Ida89 (Slettet)
Du må nok holde en rød tråd her også ja, men i kåseri kan den være "løsere", så du kan vandre litt mer i emnet om du skjønner. Du må også huske å ha noen overaskende momenter i kåseriet for det er meningen at folk skal tenke over det etterpå. Kåseri er mest brukt i radio og aviser som korte tekster som er dagsaktuelle og som får folk til å tenke over et tema. Lykke til med kåseriet ditt!
Svar #7
15. september 2015 av professorsolberg (Slettet)
Are Kalvø er jo selv en mester på kåseri og har skrevet mange som han har lagt ut på nettet. Jeg ville anbefalt å sjekke ut noen av dem også for å få litt inspirasjon derifra.
Svar #8
15. september 2015 av FrkJohansen (Slettet)
Det viktigste er at det er skrevet humoristisk!!
Skriv et svar til: Are kalvø kåseri
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.