Akkurat nå er 206 pålogget.

Fysikk

hvordan oppstår lyn

16. september 2015 av jose - Nivå: Vgs

Hei alle sammen!

Jeg har en oppgave i fysikk der jeg skal skrive om hvordan lyn oppstår. Noen som kan hjelpe meg? Jeg vil på en måte vite hva som fører til at det blir lyn hvis dere forstår? Hva som skjer FØR det gnistrer!

Brukbart svar (1)

Svar #1
16. september 2015 av Fysikkmatte

Hei.

Lyn oppstår når bakken blir varmet opp og den varme fuktige lufta stiger til høyere og kaldere luftlag. Det er derfor det oftest er lyn og torden på sommeren her i Norge. Når den varme fuktige lufta treffer den kalde lufta høyere oppe, blir det dannet iskrystaller som daler ned mot bakken, og friksjonen mellom iskrystallene og den stigende varme lufta danner da statisk elektrisitet (akkurat som når man gnir en ballong mot håret).

Da blir skyene elektrisk ladd, positivt på toppen og negativt ladd på bunnen. Bakken blir også positivt ladd. Og når man har disse forskjellige ladningene vil det bli utladninger, altså lyn. Disse utladningene oppstår enten internt inne i skyen, fra sky til sky (negativ bunn til positiv topp) eller fra sky til bakken.

Håper det besvarte spørsmålet ditt.

Svar #2
17. september 2015 av jose

Takk skal du ha, det hjalp mye! Så hvis jeg forstår det riktig, så betyr det altså at det må være skyer til stede for at lyn skal oppstå? For at det på en måte skal være en motsatt ladning for bakken?

Brukbart svar (0)

Svar #3
17. september 2015 av Fysikkmatte

Nei det er faktisk ikke skyene i seg selv som forårsaker torden og lyn. Sandstormer og vulkanutbrudd og til og med skogbranner kan danne elektriske ladninger som kan forårsake lyn, men det har vi heldigvis ikke så mye av i Norge da :)

Brukbart svar (0)

Svar #4
23. september 2016 av adria

Hei, jeg mener det er bortkastet tid på dette skolegreiene her. Lyn og greier er ikke min stil det kan gå liv tapt her så dette er viktig så  herre moses det er ikke bra :(

Skriv et svar til: hvordan oppstår lyn

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.