Biologi
hva er fotosyntese
Kan noen forklare meg fotosyntese på en enkel måte? Jeg vet at det er at plantene tar imot sola og så lager de luft eller noe sånt, men jeg skjønner ikke hva som skjer sånn step by step. Håper noen kan forklare!
Svar #1
18. september 2015 av Gladforåhjelpe
Fotosyntesen er den kjemiske prosessen som skjer når solenergi omdanner karbondioksid til organiske forbindelser inne i grønne planter og samtidig produserer oksygen. Så kloroplaster i de grønne plantene (det er dette som gjør de grønne) absorberer sollys. Ved hjelp av denne solenergien blir vann og karbondioksid omdannet til karbohydrater (glukose, stivelse osv) og samtidig produseres det oksygen.
Svar #2
Hvis det gjør det litt enklere for deg å se, så er dette reaksjonsligningen:
6H2O (vann) + 6CO2 (karbondioksid) + solenergi = C6H12O6 (glukose) + 6O2 (oksygen)
Svar #4
Det er mer eller mindre riktig ja :) Det er denne prosessen som får planter og trær til å vokse siden glukosen som blir produsert blir fraktet rundt i planten og gjort om til "byggemateriale". Og den produserer oksygen. Fotosyntesen er avhengig av sola, og derfor kan vi si at sola er kilden til alt liv på jorda.
Skriv et svar til: hva er fotosyntese
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.