Akkurat nå er 5 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Arnulf Øverland: en hustavle

05. oktober 2015 av MrP - Nivå: Vgs

Hei. Jeg holder på med en diktanalyse av En hustavle av Arnulf Øverland. Er det noen som kan hjelpe meg videre med analysen?? Jeg har allerede skrevet om oppbyggingen med strofer og vers og om enderimene i 2. og 4. vers i strofene. Men jeg sliter litt med alt det andre, jeg er ikke å flink til å analysere betydninger og sånt og vet ikke helt hva jeg skal se etter. HJELP!

Her er diktet, for de som ikke har lest det før:

Det er en lykke i livet
som ikke vendes til lede:
Det at du gleder en annen
det er den eneste glede

Det er en sorg i verden
som ingen tårer kan lette:
Det at det var forsent
da du skjønte dette

Ingen kan resten av tiden
stå ved en grav og klage
Døgnet har mange timer
året har mange dage

Brukbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2015 av eleven3

hei :) du kan skrive litt om gjentakelse, enderim, kontraster, litt om bunden form og rytme :)

Svar #2
05. oktober 2015 av MrP

Takk eleven3! :-)

Brukbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2015 av FrkJohansen

Prøv å skriv ned hva diktet handler om. Først helt generelt, og så kanskje prøv å finn en dypere mening med det. Kontraster er også noe som er bra å ha med i en diktanalyse, og det er det mye av i dette diktet syns jeg. Det handler om sorg og om glede som er den største kontrasten i dette diktet. 

Brukbart svar (0)

Svar #4
05. oktober 2015 av professorsolberg

Skriv om hva du tror er budskapet i diktet. Jeg syns at dette diktet har et veldig klart budskap. I første strofe skriver han om hvordan det å glede en annen er den største gleden i livet. Det handler om egoisme og at man må huske å tenke på andre mennesker enn seg selv. Andre strofe handler om sorg og den angeren man føler når man glemmer budskapet i den første strofen, at man skal glede andre. Jeg tror budskapet der er at alle kan gjøre feil. Siste strofe handler om at man må gå videre selv om man har gjort en feil eller at noe fælt har skjedd. At man ikke kan sørge hele livet og at man har mange timer og dager på å ordne opp ting på.

Dette diktet er aktuelt for alle tidsepoker selv om det er ganske gammelt. Det er noe som det kan være interessant å skrive om. Noen dikt, og spesielt gamle dikt kanskje, er mer aktuelt for den tiden de er skrevet i. Hvis de handler om krig for eksempel så er ikke det så aktuelt for Norge i dag. Men dette diktet passer for alle mennesker i alle aldre og uansett hvilken tid de lever i. 

Brukbart svar (0)

Svar #5
05. oktober 2015 av FrkJohansen

Jeg vet ikke om du har lest noe annet av Arnulf Øverland men hvis du har lest for eksempel Du må ikke sove, så går det an å sammenligne diktene. Selv om det er to helt forskjellige dikt i lengde og handling så syns jeg det fint går an å sammenligne budskapet om at man ikke skal være egoistisk og huske å glede andre.

Dette er uansett et dikt alle bør lese syns jeg. Det er mitt yndlingsdikt :)

Skriv et svar til: Arnulf Øverland: en hustavle

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.