Akkurat nå er 12 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

artikkel kjennetegn

08. oktober 2015 av MrP - Nivå: Vgs

Hei!

Jeg har fått i oppgave å skrive en artikkel om dagens ungdom og den voksende bruken av datamaskiner og digitale dingser og hvilke konsekvenser det kan ha. Men kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal skrive artikkelen? Jeg har ikke skrevet så mange artikler før og føler det er så mange strenge regler og sånt som skal følges?! Noen spesielle ting jeg MÅ ha med? På forhånd takk for hjelpen!!

Brukbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2015 av professorsolberg

Først ville jeg ha funnet ut akkurat hva artikkelen din skal handle om. Du har allerede fått tildelt et tema, så jeg foreslår å finne en påstand innen dette temaet som du kan skrive om. Artikler skal informere, beskrive, kanskje skape debatt eller overbevise leserne om et tema, så velg en påstand du kanskje har hørt noen si eller som du har lest om før. Noen forslag jeg kan tenke på bare sånn på farten er: 

- Ungdom sliter mer med søvnproblemer nå for tiden pga. TV, internett, mobiler osv.
- Ungdom sliter med internettavhengighet
- Ungdommer treffes mindre i virkeligheten nå enn før, nå for tiden møtes de bare over internett
- Ungdom bruker mindre tid ute enn før og mer tid inne foran skjermen
-  Ungdom har blitt dårligere til å rettskrivning pga internettspråk

Du skal på en måte diskutere med deg selv i en artikkel, så det må være en påstand det faktisk går an å diskutere og finne argumenter både for og imot. 

Brukbart svar (0)

Svar #2

Du må også huske at selv om du kanskje har meninger om dette temaet selv så skal artikkelen være objektiv. Det er også viktig at språket ditt er formelt og saklig, sånn at det ikke blir et leserinlegg eller blogginlegg. Så ingen utropstegn, forkortelser, slang eller dialekt i artikkelen. Og få noen til å sjekke gramatikken etterpå. 

Brukbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2015 av FrkJohansen

Viktig men vanskelig tips: Ikke start alle setningene med samme ord og ikke repeter deg selv :)

Brukbart svar (0)

Svar #4
08. oktober 2015 av AnnaBanana96

Jeg har lært at en artikkel skal svare på: Hvem, Hva, Hvor, Hvorfor og Når.

Svar #5
08. oktober 2015 av MrP

Tusen takk det her hjelper veldig. Men nytt spørsmål: hvordan skal jeg på en måte starte hele greia? Føler det blir bare rot når jeg skriver. 

Brukbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2015 av AnnaBanana96

Først av alt: start med en skikkelig bra tittel. Husk det er tittelen som skal få folk nysgjerrig på å lese artikkelen. Det er også lov å være mer kreativ med tittelen, bare tenk på titlene i avisoverskriftene. Men viktigst: den skal få folk til å ville lese artikkelen!!

"Insta og insomnia" hvis du velger forslaget over her med søvnproblemer pga internett for eksempel hehe :p

Brukbart svar (0)

Svar #7

Artikler er som mange andre tekster delt opp i en innledning, hoveddel og en avslutning, du bør følge dette oppsettet. I innledningen skal du bare skrive kort om hva du vil skrive om, på en måte presentere temaet ditt. Skrive litt om hva du vil diskutere og legge vekt på. Men viktig at innledningen er kort! Du kan også velge å bruke små hint i innledningen også, istedenfor å skrive tydelig hva artikkelen skal handle om sånn at leseren blir nysgjerrig og vil lese videre. Så for eksempel hvis du velger den med søvnproblemer da, siden det blir nevnt i de andre kommentarene her, kan den f.eks. være:

"Flere og flere ungdommer i Norge sliter med søvnproblemer i følge [sett inn kilde]. [kilde] hevder at det kommer av den økende bruken av nettbrett og mobiler. Men kan man virkelig bare skylde på internett, eller kan det økende presset etter å prestere på skolen ha en finger med i spillet?"  

Jeg skriver [kilde] fordi det også er veldig viktig at du bruker fakta i artikkelen din. Så du må gjøre en del research på forhånd. Også veldig veldig (!!!!) viktig at du skriver kildene dine i artikkelen så du ikke blir tatt for å stjele noe fra noen andre. Bruk andre kilder enn Wikipedia, for det er ikke noe særlig god kilde å bruke i denne sammenhengen. 

I hoveddelen din skal du diskutere påstanden din og argumentere for og imot med den researchen du har funnet. Her er det lurt å bruke eksempler. For eksempel du kan argumentere i mot hvis du har en venn som har søvnproblemer men som ikke en gang bruker en smarttelefon (bare et eksempel, tror nesten ingen ikke har smartphone haha).

I avslutningen din skal du konkludere på påstanden din. Du kan skrive en liten oppsummering av hovedmomentene fra hoveddelen først og så komme med en konklusjon hvor du svarer på spørsmålet eller påstanden din. 

Dette ble visst litt langt, men håper det hjelper i alle fall :) Lykke til med artikkelen!

Svar #8
08. oktober 2015 av MrP

Wow, tusen tusen takk!!!!!:) 

Skriv et svar til: artikkel kjennetegn

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.