Akkurat nå er 150 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

hvordan skrive novelleanalyse?

22. oktober 2015 av synnejenten98 - Nivå: Vgs

Hvordan skriver man en novelleanalyse? Hva skal man huske?

Brukbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2015 av FrkJohansen

Først og fremst skriv et sammendrag av novellen din. Så er det lettere for leseren å skjønne analysen din, og det kan faktisk hjelpe deg med analysen etterpå :)

Etter du har skrevet hva den handler om så prøv å se om den har en skjult handling, altså hva den EGENTLIG handler om i dybden. Ofte har teksten en dypere mening som kan være rettet mot samfunnsspørsmål for eksempel. For å få leseren til å tenke over et tema eller en konflikt. Prøv å se om novellen kan ha en dypere betydning.

Brukbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2015 av professorsolberg

Noveller er som regel bygd opp av en innledning, en hoveddel og en avslutning. I innledningen presenteres personene og man får som regel vite noe om konflikten i novellen. I hoveddelen bygges det opp mot konflikten til et vendepunkt, og så blir konflikten som regel løst i avslutningen. Det er en ganske enkel oppbygning som du kan skrive ganske mye om.

Hvordan innledes novellen din? Hvem er personene og hvordan blir de beskrevet? Får du et spesielt intrykk av personene gjennom hva de sier eller hvordan de oppfører seg eller beskrives av fortelleren? Hva er konflikten? Hvordan avsluttes novellen? Trist eller lykkelig? Har den en åpen eller lukket slutt? Hvilket miljø er historien i og har det mye å si for historien?

Det er også mange virkemidler du kan se etter sånn som sidehandlinger, frampek osv. Det er ganske mye arbeid med en novelleanalyse for det er så mange ting du kan skrive om.

Svar #3
22. oktober 2015 av synnejenten98

Hva er frampek og sidehandling? Vet ikke om min novelle har det?! Jeg skal skrive om Min misunnelige frisør av Lars Saabye Christensen om det hjelper?

Brukbart svar (0)

Svar #4

Har ikke lest novellen men kan svare uansett, en sidehandling er på en måte en handling ved siden av hovedhandlingen din. Så den skjer på et annet sted og til en annen tid. Vanligvis bruker forfatteren sidehandling når han vil gi leseren noen opplysninger om konflikten. Frampek er når forfatteren på en måte hinter om hva som skal skje senere sånn at leseren skal ha lyst til å lese videre.

Svar #5

Ok i min misunnelige frisør så er det ikke så mye om hva som skal skje senere med veldig mye hopping tilbake i tid. Heter det noe spesielt? Bakpek?? hehe

Brukbart svar (0)

Svar #6

Haha det heter retrospeksjon når det hopper bakover i tid ;)

Svar #7

hehe ok men er det noen flere tips? Hvordan avslutter jeg analysen?

Brukbart svar (0)

Svar #8

Skriv om hvilken type forteller det brukes. Om det er 1. person (jeg-person) eller 3.person. Og vet du følelsene og tankene til noen av personene? Hvis du bare får høre tankene til jeg-personen for eksempel så har det ganske mye å si for hvordan du leser den. Hva du forventer osv. Det kan for eksempel gjøre slutten veldig overaskende.

Brukbart svar (0)

Svar #9
22. oktober 2015 av FrkJohansen

Avslutt analysen din med en oppsummering av hovedmomentene i analysen din.

Skriv et svar til: hvordan skrive novelleanalyse?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.