Akkurat nå er 64 pålogget.

Biologi

Hvorfor må jeg gå opp til eksamen i ett programfag hvis jeg velger bort fysikk2 ?

25. oktober 2015 av NumberNumber (Slettet) - Nivå: Vgs

Jeg er en VG3 som forserte i engelsk på ungdomskolen. På grunn av dette valgte jeg å fordype meg i engelsk i samfunnsfaglig engelsk i VG2. Jeg valgte i tillegg S1 matte, kjemi 1 og fysikk 1. I år valgte jeg først bio 1, kjemi 2 og S2 matte... men bytta senere over til fysikk 2 som var en tabbe. Siden jeg allerede har fordypet meg i engelsk, og fordyper meg nå i kjemi og matte hvorfor er det slik at jeg må gå opp til eksamen i biologi 1 eller et annet fag for at jeg skal få godkjent vitnemål. I følge rådgiveren får jeg ikke ellers ''fylt opp timeplanen'' min. Jeg har jo i teorien ikke 2 men 3 fordypninger allerede. Siden jeg ikke har hatt biologi 1 vet jeg ikke hvordan jeg engang skal forbrede meg til eksamen i bio som jeg må ta opp som privatist, er det vanskelig eller relativt greit? 

Brukbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2015 av Sigurd

Rådgiveren din vet nok best, så han/hun har sikkert mulighet til å utdype videre, men la meg gjøre et forsøk:

Når det gjelder fag, så erstatter S1-matematikk (evt R1) på en måte fellesfagsmatematikk, dvs 2P og 2T. På VG2 er det derfor vanlig å velge tre programfag i tillegg til matematikk S1, som du har gjort. To av disse må være i samme programområde (språk/realfag).

Du skal ha tre programfag i VG3, men her teller matematikk inn. Og du må fordype deg i minst to fag fra samme programområde over VG2 og VG3. Dine fordypningsfag blir dermed fysikk og kjemi, siden du valgte bort matematikk. Såvidt jeg forstår har du ikke full fordypning i engelsk.

Når det gjelder eksamen, sier vedtektene at du i tillegg til å trekkes opp i norsk hovedmål skriftlig skal trekkes i følgende på VG3:

Studiespesialiserende utdanningsprogram
I programområde for realfag og i programområde for språk, samfunnsfag og økonomi skal elevene trekkes ut til skriftlig eksamen i to fag. I tillegg skal elevene trekkes ut til én muntlig, praktisk eller muntlig-praktisk eksamen. I enkelte programområder er det mulig å velge en fordypning som gjør det umulig å tilfredsstille kravet til antall skriftlige eksamener. I disse tilfellene kan skriftlige eksamener erstattes med muntlige eller muntlig-praktiske eksamener. Det understrekes at dette kun skal benyttes dersom det ikke er mulig å oppfylle kravet til antall skriftlige eksamener.
(Hentet fra udir.no)

Hvis du trekkes opp i norsk sidemål som et av de skriftlige fagene, må du da også ha et fag til, enten fysikk 2, eller kjemi 2 (biologi 1 er bare muntlig-praktisk og kan dermed ikke trekkes til skriftlig). Trekkes du ikke opp i sidemål blir det altså både fysikk og kjemi skriftlig.

I tillegg skal du opp i en muntlig eksamen, som kan være biologi, men også fysikk, kjemi, norsk, historie, RLE,....

Jeg kan forstå at fysikk 2 er utfordrende hvis du ikke har hatt mer enn S1-matematikk. Anbefaler generelt å lese godt i boka under vegs i løpet og jobbe godt med oppgaver. I eksamenslesingen vil jeg stort sett anbefale å gjøre gamle eksamensoppgaver. De finner du på udirs hjemmesider med passord "Eksempel". Læreren har tilgang til løsningsforslag, som han sikkert gir deg hvis du spør pent!

Muntlig-praktisk biologi blir litt annerledes, så her gjelder det å studere kompetansemålene i faget og se om man kan svare på disse (gjerne som 10 min foredrag, 10 min samtale og 10 min forsøk). Jeg anbefaler sterkt at du følger undervisningen, gjør oppgaver og leser i boka, samtidig som du utfører forsøkene læreren legger opp til. Det er ikke nødvendigvis sikkert du blir trukket til Biologi-eksamen. Sats på å gjøre det bra i år, så slipper du å ta det som privatist (som er tyngre og dyrere).

Jeg har ikke selv hatt biologi, så overlater til noen andre å utdype dette. :-)

Svar #2
26. oktober 2015 av NumberNumber (Slettet)

Hei,

tror nok du har misfortått litt... jeg valgte vekk biologi 1 og byttet til fysikk 2. Men jeg har forsatt S2 matte, kjemi 2 som valgfag i tillegg til fysikk 2 som jeg sliter med. Ifjor forserte jeg i engelsk og fikk full fordypning i 2 klasse i engelsk som folk flest tar i 3 klasse etter som det er et 3 klasse nivå fag. Som sagt er dette pga. jeg tok VG1 engelsk i 10 klasse. Så nå fordyper jeg meg teknisk sett i 4 fag til sammen. I engelsk (som jeg har fullført) , Matte (S2), Kjemi 2 og Fysikk 2. Derfor er spørsmålet mitt hvorfor kan jeg ikke velge vekk fysikk for jeg får forsatt 3 fordypninger. Hvorfor MÅ jeg ta opp biologi eller morsmål? :) 

Brukbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2015 av Sigurd

Aa! Overså en setning der!
Hvis du har alle fagene du skal ha hatt kan ikke jeg helt forstå hvorfor du må ta ekstra fag som privatist. I alle fall ikke hvis du har full timeplan nå... Men anbefaler som nevnt å få en grundigere forklaring av utdanningsrådgiveren din.

Skriv et svar til: Hvorfor må jeg gå opp til eksamen i ett programfag hvis jeg velger bort fysikk2 ?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.