Matematikk
Integral
1)
2) Regn ut arealet mellom grafene f(x) = 2x² - 1 og g(x) = -2x +3
Svar #1
29. oktober 2015 av Sigurd
1) Her er mitt tips å prøve å splitte brøken i to. Du kan skrive
Dette tror jeg du klarer å integrere/antiderivere selv! Ta evt. en kikk på innlegget fra i går! :-)
.
.
.
2) Her er det først og fremst kjempelurt å tegne en graf. Enten i f.eks. Geogebra eller på en grafkalkulator, eller ved å lage noen små punkter og en rask skisse.
Vi må først finne hvor grafene skjærer hverandre for å kunne vite hvilket område vi skal beregne arealet. Det vil si, vi må finne x der f(x) har samme verdi som g(x). Vi får en andregradslikning. Jeg løser den her med fullstendig kvadraters metode
KOMMENTAR: Jeg liker fullstendige kvadraters metode best, for da kan jeg bare skrible i vei uten å måtte finne frem kalkulator eller huske noen formel, men du kan selvsagt bruke ABC-formelen hvis foretrekker den! Det viktigste er å finne x-verdiene i skjæringspunktene. Du kan selvsagt også bruke CAS/Geogebra/kalkulator til å regne ut dette hvis det er en type Del 2-oppgave hvor hjelpemidler er tillatt.
Nå integrerer jeg differansen mellom de to grafene, altså integralet av i dette intervallet, fra x = -2 til x = 1. Da et areal alltid er positivt, og g(x) er større enn f(x) i intervallet, må jeg ta g(x) - f(x), og ikke omvendt.
Arealet ble altså 9 i området mellom grafene. Dette stemmer med det GeoGebra regnet ut for meg ved å bruke kommandoen IntegralMellom[ ]
Skriv et svar til: Integral
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.