Akkurat nå er 37 pålogget.

Kjemi

Kjemi 1 - Titrering

04. november 2015 av Mmgl (Slettet)
Hei!
Skal ha eksamen om litt under en uke, og har et spm angående titrering og valg av indikator.
Er det sånn at man må blande de to stoffene sammen, måle pH og lage en titrerkurve for å finne ut hvilken indikator man skal bruke?
Sliter litt med å skjønne hvordan man velger riktig indikator.

Brukbart svar (0)

Svar #1
04. november 2015 av pianogirl

Ja, du må regne deg frem til PH, deretter finner du omslaget til PH og hvilken indikator du kan bruke. Titrerkurven tror jeg ikke avgjør noe for indikatorvalget, men alt henger jo sammen for du skal tegne ekvalienspunktet der fargen slår om i kurven. Tror det er sånn hvertfall. 

Svar #2
04. november 2015 av Mmgl (Slettet)

Men hvordan regner jeg ut pH, når jeg ikke vet konsentrasjonen av det ene stoffet?
Mulig jeg er litt blåst her, men får meg ikke til å skjønne det..

Brukbart svar (0)

Svar #3
05. november 2015 av pianogirl

Klarer du sette opp en likning ut av tallene du har? 

Svar #4
05. november 2015 av Mmgl (Slettet)

Okei, hvis vi sier jeg tilsetter 25ml 0,100 mol/L NaOH i 50ml x mol/L HCl.
Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte å gå frem nå. Har prøvd i en time nå, men kommer ingen vei..
Skal sies at jeg er privatist, driver med dette helt alene, og at jeg kun har drevet med det i ca. 3 mnd, derfor sitter en del av dette litt langt inne.

Brukbart svar (0)

Svar #5
05. november 2015 av Janhaa

25*0,1=50*c

c=0,05 M HCl

Svar #6

Okei, så det jeg må gjøre er å regne ut konsentrasjonen av den ukjente, for så å regne ut pH?
Tusen takk for svar til begge to, forresten! :-)

Svar #7

Jeg føler meg veldig dum nå, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg begynner på nytt.
Det jeg lurer på er, at hvis jeg får f.eks. titrering som forsøk på eksamen, og må velge indikator selv, så vet jeg ikke hvordan jeg gjør det. Og hvis vi da sier ar jeg skal blande 0,100 mol/L NaOH i 50ml x mol/L HCl, så vet jeg jo ikke hvor mye NaOH jeg skal tilsette i HCl.. Jeg har bare tatt disse tallene ut fra et eksempel i boka, men der har de "gjennomført" titreringem, og vet at de har brukt 25ml NaOH.
Er det noen som hadde orket og forklart meg hvordan dem hadde gått frem for å få gjennomført titreringen?

Brukbart svar (0)

Svar #8

pH ved ek.pkt med sterk base og sterk syre er uansett lik 7, pH=7.

Svar #9

Ja, det er jo greit nok. Dårlig eksempel over her da. Men hvis jeg har sterk base og svak syre eller omvendt, hvordan gjør jeg det da? Greit nok at pH enten blir over eller under 7, men der er fortsatt flere indikatorer som kan passe? Huff..
Men er der mest sannsynlig å måtte velge indikator selv, eller at det står hvilken jeg skal bruke? :-)

Brukbart svar (0)

Svar #10

hvis du gir en oppgave med sterk base og svak syre og/eller sterk syre/svak base- skal skal jeg vise deg hvordan pH beregnes ved ek. pkt og valg av indikator.

Ellers blir det så mye bla bla og osv...

Svar #11

Okei, hvis vi tar 25 ml eddiksyre og 20,3 ml 0,100 mol/L NaOH, funker det?
Tusen millioner takk for at du gidder det her!

Brukbart svar (0)

Svar #12

jepp, funker den:

HA + OH^- => H2O + A^-

ved ek. pkt er n(OH^-)=n(HA) =>

25*C= 20,3*0,1

C=0,0812 M svak syre (HA)

HA + OH^- => H2O + A^-

ved ek. pkt vil all svak syre, HA, overføres til svak base A^-, der

n(A^-)=2,03 mmol og [A^-] = (2,03 mmol) / 45,3 ml = 0,048 M

så finner vi pH av denne ved:

pOH = 0,5(pKb-lg(0,048)) = 5,29

pH = 8,71

du kan jo regne ut pH av denne svake basen sjøl ved vanlig måte, min er en short-cut

Og sammenligne, håper det hjalp litt :-)

Brukbart svar (0)

Svar #13

svak syre og sterk base => svak base med pH > 7, så dette virker fornuftig

Svar #14

Tusen tusen takk! Det hjelper veldig mye! Synes mange av eksemplene i boks er dumme, så har ikke helt skjønt hvordan jeg skal gjøre det. Skal ta å se litt på det senere, har holdt på å fly på veggen i frustrasjon, så at du gidder å ta deg tid til dette er helt fantastisk! Et ordentlig regneeksempel på hvordan jeg kan gjøre det er alt jeg trenger. Igjen, tusen takk! :-)

Brukbart svar (0)

Svar #15

bare hyggelig, bare spør hvis du trenger mer hjelp...

Svar #16
06. november 2015 av Mmgl (Slettet)

Jeg skjønner ikke helt hva du he gjort her:
pOH = 0,5(pKb-lg(0,048)) = 5,29

For i eks. i boka tar dem bare pOH= -log{[OH-]}

Brukbart svar (0)

Svar #17
07. november 2015 av Janhaa

det er min måte/formel å regne ut pH/pOH av svake baser og syrer.

Hvis du vet at [A^-] = 0,048 M så kan du regne ut pH vha vanlig måte/metode oppgitt i boka di. 

Og sammenligne.

Svar #18
07. november 2015 av Mmgl (Slettet)

Ettersom ditt eksempler og eksemplet i boka er satt opp på forskjellige måter, så klarer jeg ikke helt se dette her.
Det enkleste hadde vært om du kunne ha skrevet hvilke tall du har brukt her: pOH = 0,5(pKb-lh(0,048)) = 5,29
for da kan jeg forholde meg til din versjon og skjønne hva du har gjort :-)

Svar #19
08. november 2015 av Mmgl (Slettet)

Jeg gjør nok ett eller annet feil når jeg regner, siden jeg får en mye lavere pH hver gang jeg prøver å regne med boka.

Brukbart svar (0)

Svar #20
08. november 2015 av Janhaa

pKa=4,74 og pKb=9,25

Skriv et svar til: Kjemi 1 - Titrering

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.