Akkurat nå er 4 pålogget.

Fysikk

Sliter litt med fysikken..

25. november 2015 av svigur (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei. Holder på med fysikkinnlevring og har komt til en oppgave som jeg ikke får helt til. Håper det er noen som kan hjelpe meg med denne:

Idet Tarzan sta°r pa° toppen av en 5,0 m høy klippe, ser han at han ma° redde sønnen sin fra en krokodille. Tarzan griper tak i en 20 m lang liane og slenger seg nedover mot sønnen, se figuren nedenfor. Tarzan og sønnen har massene 100 kg og 25 kg. 

a)  Vis at Tarzan har farten 9,9 m/s rett før han redder sønnen fra den forferdelige skjebnen.

b)  Finn farten til Tarzan og sønnen rett etter at sønnen er reddet. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 av Sigurd

Det er litt vanskelig for meg å se for meg hvordan oppsettet se ut, men jeg vil anta at du kan bruke:

a) Bevaring av mekanisk energi (potensiell energi mgh går over til kinetisk energi 1/2mv^2) slik at du kan finne farten.
b) Her kan du sannsynligvis bruke bevaring av bevegelsesmengde i en fullstendig uelastisk kollisjon. Først har Tarzan masse M og fart v og sønnen null fart, så total bevegelsesmengde blir Mv. Så har de etterpå en felles fart u og total masse (M+m), som gir bevegelsesmengde (M+m)u. Da kan du løse for u.

Med forbehold, jeg klarer f.eks. ikke se for meg hvordan lianen er festet.

Svar #2
25. november 2015 av svigur (Slettet)

har lagt til et skjermbilde av hele oppgaven

Brukbart svar (0)

Svar #3
25. november 2015 av Sigurd

Så vidt jeg kan se, bør fremgangsmåten over fungere. Da trenger du ikke tenke på lengden av tauet, riktig nok...

Skriv et svar til: Sliter litt med fysikken..

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.