Akkurat nå er 46 pålogget.

Biologi

generasjonsveksling spørsmål.

06. desember 2015 av pianogirl - Nivå: Vgs

1. Når det gjelder generasjonsveksling hos planter. Så veksler de mellom meiose og mitose. Altså celledeling og befruktning. Men jeg forstår ikke helt. For jeg tenker at det har jo mennesker også, celledeling av sine egne celler før de befruktes med en annen. Kan noen presissere forskjellen? 

Brukbart svar (0)

Svar #1
08. desember 2015 av HK

En Haploidplante(en såkalt 1n plante) vil måtte lage barn ved befruktning fra en annen plante. Da får barnet 2n ved mitose. Så langt stemmer planter og mennesker overens. Men dette plante barnet kan lage barn det også, men på en annen måte en foreldrene. Barnet er en sporeplante (sporofytt, 2n) og vil kke trenge befruktning. Den bare deler opp kjønnscellene sine til 1n. Og lager slik to nye planter som er jente og gutt.

Mennesker har også celler av både n1 og n2, forskjellen hos oss er at det bare er noen få som har n1. eks, kjønnscellene. De fleste cellene i kroppen vår er n2. men hos en haploid plante vil alle cellene være n1, og hos en sporofytt vil alle være n2.

Håper det ga litt insikt i hva forskjellene er!

Svar #2
08. desember 2015 av pianogirl

Ja, det ga mye mer insikt! Så en haploid plante danner 2n sammen med en annen plante, og den nye planten kan befrukte seg selv og danne to nye planter. Og det er hele syklusen? så begynner det på nytt? Men nå er det jo blitt flere av dem, så på den måten blir det flere av planten? Hvor kommer gametofytten inn her?

Kan du forklare dobbeltbefruktning også? om pollen da altså! Klarer ikke skjønne det.. 

Brukbart svar (0)

Svar #3
08. desember 2015 av HK

okay, hvor skal jeg starte?

Jeg starter ved antall, akkurat som hos mennesker kan en 2n eller et par 1n lage flere avkom. Den syklusen vi snakker om er bare det minimale vi trenger for å skape neste generasjon. Og selv om det i 1n fasen er to planter behøver ikke de å lage flest barn.

videre om man skal være pirkete så er det ikke haploide celler, men en Gametofytt plante, som består av haploide celler. Så ;

Gametofytt = 1n (mor eller far)

Syklusen går omtrent slik

sporofytt (2n) -> meiose -> 1n (mor) + 1n(far) -> mitose-> kjønnsceller2n -> zygote 2n -> sporofytt (2n)

dobbelt befruktning er at istedet for en han og en hun kjønnscelle, (1n+1n) lager en zygote, vil det være 2 hanceller og en huncelle, (2(1n)+1n)). Denne ekstra cellen brukes som startsenergi for zygoten. -litt som eggevitten i et hønsegg.

Svar #4
08. desember 2015 av pianogirl

Så sammenligne dette med menneske, som danner gameter 1n ved celledeling  --> to stk. smelter sammen og danner en zygote 2n --> embyro og foster og ett nytt liv? har vi mennesker utviklet oss fra dette? 

Okei. hva er hensikten med denne dobbelt befruktningen?

Brukbart svar (0)

Svar #5
08. desember 2015 av HK

da det er noen år siden jeg hadde biologi, er jeg litt usikker. Så ta det jeg nå sier med en liten klype salt, da jeg ikke har dobbelt sjekket fakta. Generelt i evulosjonen så har man jobbet mot å bli mindre avhengig av vann. (fisker->moser->planter og dyr) en av de vanskeligste prossessene å fåtill uten vann som medium (vei) er formering, og man har jobber mot ulike måter å løse dette problemet på.

Fra å slippe kjønnsceller ut ivann(fisk o.l), til å lede de gjennom vann og luftt (moser,blomster) til egne organer og strukturer for å lede de. (planter bestøvning, kjønnsorgan o.l) Så ja, vi mennesker har på settogvis utviklet oss fra dette.

Hensikten med dobbelt befruktning er at planten ikke behøver å sette av ekstra energi før det er noe embryo som kan ta nytte av det. så planten arbeider ikke med både niste og barn samtidig, først barn og dermed niste.  

Skriv et svar til: generasjonsveksling spørsmål.

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.