Akkurat nå er 46 pålogget.

Fysikk

Fysikk 1 Bølger 5.122 Ergo

14. desember 2015 av meg111 - Nivå: Vgs

Hei, jeg skal ha fysikkprøve i morgen, og sitter derfor og regner en del oppgaver, men står fast på oppgave 5.122 fra boken ergo for fysikk 1. 

Oppgaven er:

Ultralyd med høy frekvens blir mye brukt til medisinske undersøkelser. Metoden bygger på at ultralydpulser sednt ut av en sonde på hudoverflaten, kommer tilbake som ekko fra organer inne i kroppen. Frekvensen blir valgt slik at lyden ikke må gå mer enn 200 bølgelengder for det aktuelle organet. (Lydfarten i kroppen setter vi til 1,5*10^3 m/s, men usikker på om det skal brukes i denne oppgave, for det står under en annen del oppgave (som jeg fikk til))

1) Hvilke frekvens bør ultralyden ha for å gi et godt bilde av et organ som ligger 10cm inne i kroppen?

2) Ved hjerte undersøkelser brukes frekvenser i området fra 2MHz til 5MHz. Hvor dypt kan vi "se" med denne ultralyden?

Brukbart svar (0)

Svar #1
14. desember 2015 av Sigurd

1)

10 cm må svare til maks 200 bølgelengder. Dvs én bølgelengde blir minst 10cm / 200 = 0,05 cm = 5 * 10^-4 m
Antar vi må bruke lydfarten i kroppen for å finne maksimal frekvens, v = lambda * f => f = v/lambda

2)

Med frekvens f blir bølgelengden gitt ved lambda = v/f, så 200 bølgelengder blir en avstand lambda*200. Det bør gi hvor langt du kan se. Er det f=2MHz eller f=5MHz som gir den lengste avstanden?

Dette ble litt kort og raskt, så se om det lar seg løse. ;-)

Svar #2
14. desember 2015 av meg111

¨Tusen takk for god hjelp! Fikk det til :)

Skriv et svar til: Fysikk 1 Bølger 5.122 Ergo

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.