Akkurat nå er 13 pålogget.

Fysikk

Tversbølge eller langsbølge

14. desember 2015 av meg111 - Nivå: Vgs

Hvordan kan man avgjøre om en bølge er en langsbølge eller en tversbølge ut i fra en figur. Som foreksempel i bildet som er vedlagt?

Vedlagt fil: bølge.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #1
14. desember 2015 av Sigurd

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er en tversbølge. Punktene på strengen beveger seg opp og ned, på tvers av bølgens forplantningsretning/fartsretning.

I en langsbølge vil punktene på strengen bevege seg frem og tilbake langs forplantningsretningen, dvs noen steder tett sammen og noen steder langt fra hverandre.

På strenger (f.eks. gitarstreng) er det stort sett tversbølger, fordi der er vanskelig å presse/strekke en tynn streng på langs. Mens i luft eller i en fjær kan det godt være langsbølger. Jeg tror Ergo har en fin illustrasjon av en fjær som presses frem og tilbake i en langsbølge (noen steder tett, noen steder luftig, men hele tiden rett) og også en fjær med tversbølge (svinger opp og ned i en sinuskurve).

Svar #2
14. desember 2015 av meg111

Men hvordan kan jeg ut fra tegningen se at punktene beveger seg opp og ned og ikke fram og tilbake?

Det stemmer forresten med fasiten ar det er en tversbølge :)

Brukbart svar (0)

Svar #3

Du kan se at noen punkter ligger over likevektslinja, og at noen ligger under. Hadde det vært en langsbølge ville alle ligget PÅ likevektslinja. :-)

Svar #4
14. desember 2015 av meg111

oja! Takk igjen!

Brukbart svar (0)

Svar #5

Bare hyggelig. :-)
Masse lykke til med prøven i morgen!

Skriv et svar til: Tversbølge eller langsbølge

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.