Akkurat nå er 9 pålogget.

Naturfag

Nordlys

20. desember 2015 av naturfaghjelp - Nivå: Vgs

Hei tregner hjelp med to spørsmål om nordlys:

1. I teorien er det mulig å se nordlys noen få ganger per måned i Oslo. Tenk dere at dere er ute hver eneste kveld gjennom en hel måned, men likevel ikke ser nordlys. Hvordan kan dere forklare det?

2. Hva er sammenhengen mellom solaktivitet og hyppighet av nordlys?

Brukbart svar (1)

Svar #1
20. desember 2015 av HK

Oki, jeg prøver meg på disse og jeg!

1) om vi bruker litt av svaret fra forige spm, vil vi kunne gi et svar her.

67 breddegrad, om dagen bare til den 75, men disse kan variere litt pga solaktivitet. 1-2 grader om dagen og oppmot 5-10 grader om natten. 

så det vi trenger å vite er hvilken breddegrad Oslo er på sånn ca. Igjen norgeskart.no er en fantastisk side, finner at oslo ligger på ca 60 grader. Da ser vi at oslo med sin 60 ligger innenfor nordlysovalen noen ganger, når den har økt rekkkevidde med 7-10 grader. Men det er slik at denne +(5-10) som vi kan legge til er avhengig av hvilken aktivitet vi har på sola. Og det er oftere "lite" aktivitet en mye. Dermed er det mindre dager der det er +10 enn +6 feks. Det blir et spørsmål om sannsynlighet. Altså flaks eller uflaks.

og da er vi inne på spørsmål 2. Solaktiviteten spiller inn på hvor mange partikler som blir kastet mot jorda, og dermed hyppigheten og utbredelsen av nordlys. Dvs mye aktivitet ved sola medfører mere nordlys en når det er lite aktivitet!

Svar #2
20. desember 2015 av naturfaghjelp

#1 Oki, jeg prøver meg på disse og jeg!

1) om vi bruker litt av svaret fra forige spm, vil vi kunne gi et svar her.

67 breddegrad, om dagen bare til den 75, men disse kan variere litt pga solaktivitet. 1-2 grader om dagen og oppmot 5-10 grader om natten. 

så det vi trenger å vite er hvilken breddegrad Oslo er på sånn ca. Igjen norgeskart.no er en fantastisk side, finner at oslo ligger på ca 60 grader. Da ser vi at oslo med sin 60 ligger innenfor nordlysovalen noen ganger, når den har økt rekkkevidde med 7-10 grader. Men det er slik at denne +(5-10) som vi kan legge til er avhengig av hvilken aktivitet vi har på sola. Og det er oftere "lite" aktivitet en mye. Dermed er det mindre dager der det er +10 enn +6 feks. Det blir et spørsmål om sannsynlighet. Altså flaks eller uflaks.

og da er vi inne på spørsmål 2. Solaktiviteten spiller inn på hvor mange partikler som blir kastet mot jorda, og dermed hyppigheten og utbredelsen av nordlys. Dvs mye aktivitet ved sola medfører mere nordlys en når det er lite aktivitet!

Tusen takk, du er jammen flink til å forklare! Det hjalp veldig mye :)

Skriv et svar til: Nordlys

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.