Akkurat nå er 164 pålogget.

Fysikk

Fysikk oppgave

06. januar 2016 av jj - Nivå: Vgs

Hei, det er en oppgave jeg ikke får til. På oppg. a har jeg tegnet. Resten får jeg ikke til. Kan noen hjelpe meg med den? :)

Vedlagt fil: B-5.6.jpg

Svar #1
06. januar 2016 av jj

Her er resten av oppgaven.

Vedlagt fil:Fysikk.jpg

Svar #2
06. januar 2016 av jj

noen som kan hjelpe meg? Jeg trenger ikke svaret, men bare en forklaring på hva jeg skal gjøre :)

Brukbart svar (0)

Svar #3
06. januar 2016 av Sigurd

I oppgave b har du gitt informasjon om tre lysmaksima. Denne informasjonen kan du bruke til å finne bølgelengden av lyset med Youngs dobbeltspalteforsøk. Du trenger i prinsippet bare informasjon om ett maksimum, men siden du er gitt alle tre er det nok forventet at du skal regne ut bølgelengden for alle og bruke usikkerhetsberegning (gjennomsnitt pluss absolutt usikkerhet).

Velg først ett lysmaksimum (n=1, så n=2 og til slutt n=3) og beregn vinkelen theta til dette lysmaksimumet, f.eks. med tangens. Du kjenner avstanden fra n=0 til n=1 og du kjenner avstanden r mellom spalte og skjerm.

Nå har du alt du trenger. Bruk formelen for Youngs dobbeltspalteforsøk til å beregne bølgelengden.

Prøv selv først. Spør hvis du står fast noe sted!

I oppgave c må vi bruke det faktum at (for en uendelig stor skjerm) vil lysmaksima kunn treffe skjermen dersom vinkelen er mindre enn 90°. Hvis vinkelen er over 90° vil maksimumet gå "tilbake" og ikke frem mot skjermen. Finn ut hvor stor n kan være for at theta skal være mindre enn 90° i Youngs formel.

I oppgave d), bruk at hvitt lys er en "blanding" av alle farger. Alt lyset går rett frem i nulte ordens maksimum. Hvilken farge får du da? Til første ordens maksimum vil lyset bøyes. Hvor mye det bøyes avhenger av fargen/bølgelengden på lyset. (Vil blått eller rødt lys bøyes mest?)
Tips får du kanskje ved å se på oppgave 5.32.

Spør hvis du har noen spørsmål. Se gjerne også disse trådene:

Interferens

• spalte

• Lysmaksimum og lysminimum

• Fysikk 1 Bølger

Skriv et svar til: Fysikk oppgave

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.