Akkurat nå er 1 pålogget.

Fysikk

Spørsmål ang. koherente bølgekilder og inteferens

10. januar 2016 av Wikki (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei, sitter nå og skriver en forsøksrapport som involverer laserlys, optisk gitter, lysmaksimum og inteferens. Men jeg er noe forvirret. Vil si på forhånd at jeg ikke vet helt hva det er som forvirrer meg, så spørsmålene kan være noe humpete. 
Er det slik at for at inteferens skal oppstå må bølgene være koherente? Jeg forstår at det er tilfellet i forsøket vårt siden det er snakk om laserlys, men gjelder dette alt? F.eks. hvis jeg slipper to forskjellige steiner i et vann, da vil bølgene ikke ha med samme frekvens og bølgelengde. Vil dette skape inteferens?

Takk for alle svar
Wikki

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2016 av Sigurd

Hei. Jeg tror du har rett.
Det er avgjørende at bølgekildene svinger med samme frekvens og samme bølgelengde for at vi skal få det karakteristiske interferensmønsteret. Det har rett og slett å gjøre med at "symmetrien" gjør at bølgene møtes og skaper maksimum på visse steder og nuller hverandre ut til minimum andre steder, og at denne forblir konstant slik. Hvis det hadde vært ulik frekvens kunne vi f.eks. fått en situasjon der det som på ett tidspunkt er maksimum blir et minimum senere (dette kalles sveving, amplituden endrer seg).

Superposisjonsprinsippet om at bølger kan være på samme sted til samme tid gjelder imidlertid uansett, og du vil se "summen" av bølgene fra de to steinene du slipper. Og selv om det kan bli et flott mønster, behøver det altså ikke bli interferensmønsteret.

Store norske leksikon skriver som betingelse for interferens:
"For at to eller flere bølger skal danne interferensmønstre, må bølgene være koherente, dvs. de må være sendt ut av kilder med samme frekvens og ingen eller konstant faseforskjell. "

Se eventuelt denne tråden for et forsøk på en nærmere forklaring av superposisjon og interferens:
https://skolediskusjon.no/forums/thread.aspx?id=21912

Svar #2
11. januar 2016 av Wikki (Slettet)

Tusen takk for svar! Det oppklarte mye og var til god hjelp! Nå vet jeg hvor jeg skal spørre neste gang jeg trenger hjelp.

Skriv et svar til: Spørsmål ang. koherente bølgekilder og inteferens

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.