Akkurat nå er 28 pålogget.

Fysikk

Kjernefysikk

20. januar 2016 av meg111 - Nivå: Vgs

Hei! Har to oppgaver jeg trenger hjelp med!

1. Finn ut om kjernereaksjonene kan frigjøre energi eller ikke. Forklar. Lag gjerne figur. Det jeg ikke skjønenr her er at jeg trodde at fusjoner for lett atomkjerner frigjør energi og alle fisjoner for tunge atomkjerner frigjør energi. Men stemmer dette, eller er det mer avasert enn som så?

a) Et thorium atom fisjonerer hver kjerne deler seg i to omtrent like store deler.

b) He-atomer fusjoner til karbon (flere fusjoner som tilslutt gir karbon)

2. Vi tenker oss nå at Pu-240 deler seg i to like store deler. Bruk figuren og gi et overslag over hvor mye energri som blir frigjort. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 av Sigurd

Det stemmer! Fisjon er å dele opp. Så om du tar en tung kjerne (langt til høyre på grafen) og deler den i to litt mindre deler (litt nærmere midten av grafen), så ser du at massen per atom er mindre. Dvs, noe masse "forsvinner". Men som Einstein fant ut, masse er energi, og energi kan ikke forsvinne - bare skifte form. Så det avgis energi når du fisjonerer/spalter en tung atomkjerne.

Tilsvarende gjelder for fusjon av lette kjerner som Hydrogen og Helium. Se at om du slår sammen to hydrogen til helium, så blir den totale massen mindre. Dvs at energi avgis.

Skriv et svar til: Kjernefysikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.