Akkurat nå er 75 pålogget.

Fysikk

innleveringsoppgave

01. februar 2016 av olekr (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei! jeg har en innleveringsoppgave i fysikk til i morgen og lurte på om det er noen som kan hjelpe meg med oppgave 2 c-e? Det hadde vært utrolig bra om noen har mulighet til å løse de. oppgavene ligger i vedlagt fil.

Takk på forhånd:)

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 av Sigurd

Hei!

Her tror jeg det er en idé å bruke "hintet" som kommer fra oppgave a), nemlig interferens og fra b) bølgelengden.

Hvis bølgen fra S1 og S2 gir konstruktiv interferens, det vil si at f.eks. bølgetopp møter bølgetopp og bølgedal møter bølgedal samtidig, da vil vi få en dobbelt så sterk lyd. Hvis bølgetopp fra den ene kilden derimot møter en bølgedal fra den andre, slik at det er motfase, da vil vi få destruktiv interferens, og ikke høre noe lyd.

Jeg løser ikke oppgaven i detalj her, men noen tips:
Du kjenner avstanden mellom P og S1, og du kjenner bølgelengden. Hvor mange hele/halve bølgelengder går det på denne avstanden?
Prøv å regne ut avstanden mellom P og S2. Hvor mange hele/halve bølgelengder går det på denne avstanden? Hvis det er to hele (eller to halve), vil bølgetopp møte bølgetopp (eller dal møte dal), og vi får dobbelt så sterkt signal. Hvis en hel møter en halv, vil bølgetopp møte bølgedal, og vi får svakt signal.

Ettersom bilen kjører mot høyre vil du på noen punkter få to hele, andre steder et helt og et halvt antall bølgelengder som møtes, med gradvis overgang. Hva skjer med lyden?

Kan du nå forsøke å svare på d)?

Jeg har skrevet et litt mer utfyldende svar med enkel tekst og bilder om hvordan superposisjon av bølger fungerer, dvs. det at to bølger kan være på samme sted til samme tid og gi konstruktiv/destruktiv interferens her. Kanskje finner du det nyttig ;-)

Ikke vær redd for å spørre igjen!

Svar #2
07. februar 2016 av olekr (Slettet)

takk for svar. Jeg må si at jeg forsto det bedre nå. Godt eksempel med lysminium og lysmaksimum nedenfor.

Skriv et svar til: innleveringsoppgave

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.